אולפן הקלטות ו – 6 מיתוסים הקשורים לעבודה בו

למוזיקאים בתחילת דרכם, אולפן הקלטות עשוי להראות כמקום מאד מסתורי ומורכב. תחום הסאונד וההקלטות הוא אכן תחום מורכב, הדורש שנים רבות של לימוד ועבודה מעשית מהעוסקים בו, כדי להגיע לרמה מקצועית גבוהה. יחד עם זאת, במהלך השנים השתרשו לא מעט מיתוסים שגויים הקשורים לתהליכי העבודה באולפן הקלטות. חלק ניכר מהם ניתן לייחס לריבוי המידע השגוי המופץ ברחבי האינטרנט, אם זה בפורומים וקבוצות דיון או בפרסומים כאלה ואחרים.
בפוסט זה נפריך כמה מהמיתוסים הנפוצים ביותר.

1. בהקלטת אולפן, יש "דרך נכונה" לעשות כל דבר

אין שום מניעה להקליט טייק שירה דרך SM-58 או לאפשר לעוצמת האות המוקלט להגיע לקו האדום. לא קיים תהליך באולפן שיש רק דרך אחת שהיא נכונה אבסולוטית לעשות אותו. אמנם במהלך השנים התפתחו מגוון קווים מנחים וטכניקות מקובלות לתהליכים מסוימים, אבל אלה רק המלצות ולא נוסחאות או חוקים. בחרו בדרך שתפיק את התוצאה שתישמע הכי טוב לאוזניים שלכם ומה שיותר חשוב, שתשמע הכי נכון לשיר. זו הדרך ה"נכונה" ביותר!

2. ניתן לתקן ביצוע גרוע באמצעות "קסמים" של אולפן הקלטות

הקסם באולפן יכול להפוך ביצוע טוב לביצוע מעולה או ביצוע מעולה לביצוע מדהים. הדרך היחידה לקבל תוצאה שנשמעת טוב היא להפיק ביצוע מושלם מזמר / נגן, הנשמע מעולה בתוך חדר ההקלטה. אולפן הקלטות לא מכיל שום "קסם" שיכול לתקן ביצוע רע.

3. הקלטה אנלוגית נשמעת יותר טוב מהקלטה דיגיטלית

אין ספק שיש הבדל בין סאונד של הקלטה אנלוגית לזה של הקלטה דיגיטלית. יחד עם זאת,  אין זה נכון לומר שהקלטה אנלוגית נשמעת יותר טוב. במציאות, הקלטה דיגיטלית משחזרת את המקור בצורה הרבה יותר מדויקת, מה שהופך אותה לנקייה וטובה יותר.
ה"חום" המיוחס לסאונד אנאלוגי נובע מעיוותים קלים בצליל, הנוצרים כתוצאה מאי דיוקים ברכיבים המרכיבים את המעגלים האנלוגיים. כך שבעצם, מה שאנחנו מייחסים לו איכות הוא בעצם תקלה, שבדרך מקרה יוצרת עיוות הנשמע נעים לאוזנינו. זה לא אומר שהקלטה אנלוגית נשמעת רע, אבל זה לא מה שיבטיח לכם לחרוך את המצעדים עם הלהיט העולמי הבא.

4. חייבים להשתמש בקליק במהלך ההקלטה

אמנם קשה לערוך תופים או לחבר טייקים שונים ללא שימוש בקליק, אבל זו לא חובה. אם אינכם רוצים או מסוגלים לעבוד עם קליק, אין שום דבר שבאמת מחייב אתכם לעשות זאת. אם זה הורס לכם את הוייב ופוגע בביצוע שלכם, פשוט וותרו עליו. דברים מסוימים חשובים יותר מאחרים.

5. חייבים להשתמש במעבדי צליל חיצוניים כדי להשיג סאונד טוב

יש אנשים שיטענו בתוקף שהדרך היחידה לקבל סאונד טוב היא בשימוש במעבדי צליל חיצוניים (ברזלים). זה כמובן ממש לא נכון. ניתן לקבל סאונד מדהים על ידי שימוש נכון בפלאגינים טובים. בנוסף, ברוב המקרים, קשה מאוד להבדיל בין סאונד של פלאגין טוב המדמה ציוד מסוים, לבין גירסת החומרה של אותו ציוד, אלא אם מקדישים הרבה מאוד זמן להשוואה ביניהם.
יחד עם זאת ובמאמר מוסגר, מעבדי צליל חיצוניים כמעט תמיד יהיו טובים יותר מפלאגינים – אבל לא זה המיתוס. המיתוס הוא שאתם חייבים להשתמש בהם כדי להשיג סאונד טוב וזה ממש לא נכון.

6. הקלטות השירה הטובות ביותר מורכבות מהרבה טייקים

הקלטות השירה הטובות ביותר נשמעות כך בגלל הביצוע והסאונד בחדר ההקלטה. זה לא קשור רק לסאונד בחדר  או לגוון הקול של האמן, אלא גם לאיכות הביצוע. אם תצליחו להפיק מהאמן טייק שירה אחד טוב,  זה יישמע הרבה יותר טוב מכל דבר שתצליחו להרכיב מהרגעים הטובים ביותר, מתוך 20 טייקים בינוניים.

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.

By | 2017-06-26T15:12:54+00:00 25 בינואר 2017|הפקה מוזיקלית|0 תגובות

השאר תגובה