איך להפיק את המקסימום מכל מגבר גיטרה – חלק א'

אין גיטריסט שלא מכיר את תחושת התסכול המלווה את חוסר היכולת לתרגם את הסאונד ששומעים בראש לסאונד המופק ממגבר הגיטרה. האשמה, בדרך כלל, נופלת על הציוד, ובמקרה שלנו על מגבר הגיטרה. כל גיטריסט מוצא עצמו לפעמים משוכנע שמגבר הגיטרה פשוט לא מתאים לסגנון הנגינה, או שה"מגבר למתחילים" שלו כבר קטן עליו.
הבעיה האמיתית נעוצה בעובדה שסאונד הגיטרה (או כל כלי אחר) נשמע אחרת לגמרי כשיש סביבו כלים נוספים, כך שכל נסיון לכוון סאונד ללא ליווי של כלים נוספים, יסתיים בסאונד שונה לחלוטין ממה שנשמע על רקע של פלייבק.
אז לפני שאתם רצים לקנות מגבר גיטרה חדש, שגם ממנו אתם עשויים להתאכזב, עשו לעצמכם טובה וקראו את סדרת כתבות הזו, שתתן לכם כמה טיפים שיסייעו לכם להוציא את המקסימום מכל מגבר גיטרה.

הוסיפו תדרי אמצע (MID)

אלה מבינכם שמנגנים רוק או מטאל מכירים בוודאי את המושג "Scooped Sound". זהו הסאונד שמתקבל כתוצאה מהנחתת תדרי הביניים (MID) תוך שמירה על הגבר התדרים הנמוכים והגבוהים. נסו לכוון את ערוץ הדיסטורשן במגבר שלכם למצב בו ה – MID מכוון ל – 0 בעוד ה – BASS  וה – TREBLE מכוונים לאמצע הסקאלה שלהם. הסאונד שתקבלו יהיה חלול מעט עם הרבה בשר בנמוכים ובהירות נחמדה בגבוהים.
הבעיה היא שזה נשמע נהדר כשמנגנים בסאונד כזה לבד, אבל כשמנסים לנגן איתו בשילוב כלים אחרים, זה נשמע ממש רע. נסו לנגן עם חברים או בליווי של פלייבק ותשמעו מיד שהגיטרה פשוט "נעלמת" ברקע. המחסור בתדרי האמצע גורם למיסוך הסאונד של הגיטרה במיקס, והתנגשות התדרים הנמוכים והגבוהים בכלים האחרים יוצרת תחושה של עומס ומריחה בסאונד הכללי.
הפתרון האינסטינקטיבי הוא לנסות ולהגביר את הווליום של הגיטרה וזה כמובן גורם לעוד יותר בעיות.
טווח התדרים הטבעי של הגיטרה ממוקם באיזור תדרי האמצע, וכל מה שאתם שומעים במוזיקה המסחרית מנוגן עם הרבה יותר MID ממה שנדמה לכם. אם תנסו להגביר את ה – MID תוך כדי נגינה עם הפלייבק, תגלו שהגיטרה מתחילה לבלוט מעל שאר הפלייבק גם בלי להגביר את העוצמה. כמובן שאם תגזימו ברמת ההגבר, הסאונד של הגיטרה יהפוך להיות צורם וגרוני.

אז מה עושים ?

  1. כוונו את כפתורי ה – BASS, MID ו – TREBLE למרכז הסקאלה.
  2. ג’מג’מו מעט עם פלייבק עד שתתרגלו למיקום הגיטרה במיקס
  3. העלו מעט את ה – MID, תוך שאתם מתמקדים בשינויים בסאונד
  4. המשיכו להעלות את ה – MID בהדרגה עד לסוף הסקאלה כדי להבין את ההשפעה על הסאונד
  5. התחילו להוריד את ה – MID בהדרגה עד שתמצאו את האיזון בה הסאונד של הגיטרה נשמע נכון ולא צורם אך יחד עם זאת הוא אינו נעלם בפלייבק.
  6. ערכו תיקונים קטנים בכיוון ה – BASS וה – TREBLE עד שתגיעו לסאונד המושלם

הורידו את רמת הגיין (GAIN)

אחת הטעויות הנפוצות ביותר בהן אני נתקל אצל גיטריסטים, היא שימוש ביותר מידי גיין. כולנו אוהבים דיסטורשן וזה נורא כיף לנגן Power Chords בגיין מטורף ובווליום היסטרי. הבעיה היא שכשמנסים לנגן משהו שהוא לא Power Chords, אפילו אם זה בסגנון התואם לסוג הסאונד הזה, אנחנו מקבלים באלאגן בוצי ורועש.
יותר מדי גיין יוצר סאונד מרוח ובוצי, הנעלם בתוך ים של רעש כשמשתמשים בו בנגינה עם הרכב או פלייבק. ככל שמורידים את הגיין, הסאונד הופך להיות יותר מוגדר ובהיר. הפרדת הצלילים משתפרת ורמת הרעש הנלווה יורדת פלאים.
מחקר קטן באינטרנט יגלה לכם שרבים מהגיטריסטים המפורסמים מנגנים בסאונד הרבה יותר נקי ועם הרבה פחות גיין ממה שמקובל לחשוב.

אז מה עושים ?

  1. כוונו את הגיין במגבר או בפדאל הדיסטורשן לרמה שאתם רגילים לנגן בה.
  2. נגנו זמן מה בליווי פלייבק.
  3. הורידו את הגיין מעט וג’מג’מו עם הפלייבק עוד קצת, עד שתתרגלו
  4. המשיכו להוריד את הגיין ולג’מג’ם עד שתגיעו למצב בו תרגישו שהסאונד שלכם מתחיל להיפגע
  5. מצאו את הנקודה בה יש איזון טוב בין הדיסטורשן לבהירות.

בפוסט הבא נבחן עוד כמה מרכיבים חיוניים שיסייעו לכם להפיק את המקסימום מכל מגבר גיטרה.

אשמח לקבל מכם תגובות והערות למה שנאמר.

אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.

By | 2017-06-26T15:17:59+00:00 28 בספטמבר 2016|גיטרות|0 תגובות

השאר תגובה