אנטומיה של גיטרה – סוגי עץ

ברוכים השבים לסדרת הכתבות העוסקת באנטומיה של גיטרה.
בכתבה הקודמת בחנו מבנים שונים של גיטרות ומה מאפיין אותם מבחינת סאונד. בפרק זה נכיר את סוגי העצים הפופולריים ביותר המשמשים לבניית גיטרות חשמליות והשפעתם על הסאונד. לא נעסוק בכתבה זו בעצים המשמשים לבניית גיטרות אקוסטיות- את זה נשמור לפוסט נפרד.
אז בואו ונכיר את סוגי העצים הפופולריים ביותר המשמשים לבניית גיטרות.

ALDER (אלמון)

ALDER – ובשמו העברי, האלמון, צבר את הפופולריות שלו בשנות ה – 50 וה – 60, כאשר שימש כסטנדרט בגיטרות של פנדר.
האלדר מתאפיין בסאונד עגול וחם, עם נמוכים ותדרי אמצע מודגשים מעט. טווח התדרים הגבוה באלדר הוא לא בולט במיוחד והוא פחות בהיר בהשוואה לעצים אחרים. למרות היותו עץ קל יחסית ולא דחוס, האלדר מתאפיין ב – Sustain  טבעי ארוך, מה שהופך אותו לחומר יעיל לבניית גופים של גיטרה.

ASH (מילה)

Ash – ובשמו העברי, המילה, נהנה גם הוא מפופולריות רבה בגיטרות של פנדר.
המילה מתאפיין בסאונד מאוד בהיר, עם דגש על התדרים הגבוהים ונמוכים מאוזנים. תדרי האמצע במילה פחות מודגשים ביחס לעצים אחרים. המילה מתאפיין ב – Sustain  טבעי ארוך. בשנות ה- 50, פנדר השתמשו במילה דרומית, הגדלה באיזורי ביצות (Swamp Ash) אבל עם הזמן הם עברו להשתמש במילה צפונית, שהיא דחוסה וכבדה מעט יותר, אבל מעניקה לסאונד הרבה יותר בהירות ו – Twang.

BASSWOOD (תירזה)

Basswood – בעברית תירזה, הוא עץ נפוץ ולא יקר יחסית, המזוהה בעיקר עם גיטרות זולות ובינוניות. למרות זאת, התירזה הוא חומר גלם מצוין לבניית כלי נגינה, וניתן למצוא אותו בהרבה גיטרות בוטיק וגיטרות יקרות מייצור סדרתי. התירזה הוא עץ קל ורך יחסית, עם צליל שמן וחם. תדרי האמצע בתירזה מודגשים מעט, אבל הסאונד עדיין רך ואוורירי. גוף גיטרה  מתירזה, העשוי בצורה טובה, יפיק סאונד מוגדר, דינמי וכוחני, עם Sustain ארוך.

MAHOGANY (תולענה)

Mahogany בעברית תולענה, פופולרי במיוחד בגיטרות שהגוף שלהן בנוי מחתיכת עץ אחת, אבל ניתן למצוא אותו גם בגופים הבנויים מתרכובת של כמה סוגי עצים. המהגוני פופולרי גם בבניית צווארים של גיטרות. המהגוני הוא עץ דחוס יחסית המתאפיין בתגובה מאוזנת בכל טווחי התדרים, כך ששום דבר לא חסר בסאונד, אבל שום דבר גם לא בולט. התדרים הנמוכים נעימים אבל לא מוגדרים במיוחד, תדרי האמצע עגולים ומאוזנים והתדרים הגבוהים קיימים אבל לא מודגשים במיוחד. גם ה – Sustain  של המהגוני קיים אבל לא ארוך במיוחד. עץ זה הוא פופולרי בקרב יצרנים רבים, והוא גם הבחירה של גיבסון ל – SG כמו גם לחלק מדגמי ה – Les-Paul .

MAPLE (אדר)

Mapleהאדר הוא עץ דחוס וכבד, לכן ממעטים להשתמש בו כחומר גלם עיקרי לגופים. הוא פופולרי במיוחד בשימוש כחומר גלם לצוואר ולוח האיצבוע (Fretboard). התדרים הגבוהים באדר מודגשים מאוד, מה שמקנה לו בהירות רבה, לעיתים יותר מידי. הדחיסות הגבוהה שלו מעניקה לו Sustain ארוך. אותה דחיסות מקנה לאדר גם יציבות רבה, מה שגורם לו לעבוד טוב בשילוב עם עצים אחרים.
אחד השילובים הפופולריים ביותר של אדר, הוא להשתמש בו כציפוי עליון לגוף העשוי מהגוני. גוף במבנה כזה משלב את התכונות הטובות ביותר של כל אחד מסוגי העצים ומוסיף לסאונד העגול והחם של המהגוני, את הגבוהים המאפיינים את האדר.

ROSEWOOD (סיסם שחור)

Rosewood – ובשמו העברי סיסם שחור, הוא עץ כבד ודחוס מאוד. הוא מתאפיין בסאונד מאוד בהיר וחד ביחס לסוגי עצים אחרים.  בגלל תכונה זו הוא פופולרי במיוחד בשימוש בלוחות איצבוע ולא משתמשים בו לבניית גופים. שילוב רוזווד עם מהגוני מקנה לסאונד העגול והחם של המהגוני, את הברק והאווריריות שלפעמים חסרים לו. שילוב של אדר עם רוזווד מרככים מעט את הסאונד הטבעי של האדר והופכים אותו למעט עגול יותר.

לסיכום, חשוב להבין שלכל חתיכת עץ יש סאונד ייחודי משלה, המושפע מאוד מגורמים כמו משקל העץ, הדחיסות שלו ורמת התהודה שלו. נתונים אלה מושפעים לא רק מסוג העץ, אלא גם מגילו של העץ, האיזור בו הוא גדל ואפילו מחלק הגזע ממנו הוא הגיע. לכן גם אם תקחו שתי חתיכות עץ, שמקורן באותו גזע, ותקישו עליהן לשם השוואה, תגלו שיש ביניהן הבדלים מינוריים בסאונד. זו בדיוק הסיבה לכך שגם בין גיטרות זהות לחלוטין, הבנויות מאותם סוגי עצים, ישנם הבדלים בסאונד. קחו זאת בחשבון ברכישת הגיטרה הבאה שלכם ובקשו מהמוכר לבדוק כמה שיותר כלים מאותו הסוג, עד שתמצאו את הכלי שנשמע הכי טוב בעיניכם.

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.

By | 2017-06-26T15:16:38+00:00 9 בנובמבר 2016|גיטרות|6 תגובות

6 תגובות

  1. מרטין 9 בנובמבר 2016 , 20:03השב

    אפשר היה לנסח את זה אחרת – סוג העץ לא משפיע על הצליל של גיטרה חשמלית בשום צורה. חלאס עם הוודו הזה.

    • איציק 9 בנובמבר 2016 , 20:11השב

      תודה על התגובה אבל טעות בידך מרטין. לסוג העץ השפעה גדולה מאוד על הסאונד, למרות שיש דברים נוספים המשפיעים על כך.

      • מרטין 9 בנובמבר 2016 , 20:45השב

        הטעות בידיך, חבל שאנשים ממשיכים להנציח את התעמולה של יצרניות הגיטרה על עצים אקזוטיים "שנשמעים מצויין" במקום להודות באמת שהם לא יוכלו להגיד מאיזה עץ עשויה גיטרה חשמלית מסוימת שהם שומעים ולא רואים. עושים על התמימות שלכם הרבה כסף… פגשתי הרבה גיטריסטים בחיי ואף לא אחד שיכל להעיד על עצמו שהוא יכול להגיד מאיזה עץ גיטרה חשמלית מסוימת שהוא שומע עשויה (ולגבות את האמירה הזאת במעשים כמובן). זה דורש קצת כנות עם עצמך אבל פתח אלבום של להקה שאתה לא מכיר ותאמר לי מאיזה עץ הגיטרה עשויה… כשתגלה שאין לך מושג תבין כמה חסרת חשיבות הכתבה הזאת, וכמה שבעלי האינטרסים למכור עצים זולים במחיר יקר צוחקים על חשבון גיטריסטים שקוראים כתבות כאלה.

        • אלי 20 בנובמבר 2016 , 7:46השב

          מרטין היקר, לא יכולתי להישאר אדיש לזלזול ולביטול שלך.
          "כמה הכתבה הזאת חסרת חשיבות"? אם יש בידך הכוח לבטל כליל משהו שאדם עבד עליו, אז אני מניח שגם לאותו האדם וגם לי כקורא יש את הזכות להכריז שהתגובות שלך הן חסרות כל חשיבות. יש דרך להסביר שאינך מסכים.

  2. איציק 10 בנובמבר 2016 , 7:38השב

    מרטין, אתה צודק לחלוטין כשאתה אומר שקשה עד בלתי אפשרי לזהות את סוג העץ ממנו עשויה גיטרה כזו או אחרת, על פי הסאונד. יחד עם זאת, כמו שנאמר לא פעם במהלך הכתבה, העץ הוא אחד הרכיבים במכלול המעצב את הסאונד הכללי של הכלי.
    קח לדוגמה שתי גיטרות פנדר סטרטוקסטר, האחת עם לוח איצבוע מרוזווד והשניה עם לוח איצבוע ממייפל. אם תשווה ביניהן בנגינה דרך אותו המגבר, הן לא יישמעו זהות לחלוטין. ההבדל בסאונד יהיה מינורי, וצריך יהיה ממש להתאמץ על מנת לשמוע אותו, אבל אם תקשיב ממש טוב, תשמע אותו.
    אגב, הפוסט נכתב על סמך דעה אישית ונסיון שהתגבשו במהלך 40 שנות נגינה בגיטרה. למען הסר ספק, אינני מייצר גיטרות או מוכר עצים … 🙂

    • מרטין 16 בנובמבר 2016 , 20:15השב

      ההבדל בצליל שאתה צריך להתאמץ בכדי לשמוע יכול לנבוע מעצמת פריטה אחרת, מגודל אחר של התנגדות בסיס בפוטנציומטרים, ממיקום מעט שונה של המיתרים ביחס לפיקאפים, אפילו מאיכות עבודת הקימור של השריגים, ועוד הרבה מאוד משתנים. צריך לבצע ניסוי מאוד מדוייק כדי לקבוע שההבדל שאתה שומע נובע מהעצים. בכל מקרה, אתה טוען שההבדל מאוד קטן וצריך להתאמץ כדי לשמוע אותו, שלא ניתן לזהות מאילו עצים הגיטרה עשויה לפי שמיעה, ושניתן לשנות את הסאונד בצורה משמעותית ע"י מרכיבים אחרים. זה מספיק בשביל להבין שאין משמעות להתעסקות בסוגי עצים שונים לגיטרה. אתה לא תלך למפעיל טרקטור ותגיד לו לבנות לך ערימת עפר של 125 טון ו14 גרם, הדיוק הזה לא רלוונטי, לא ניתן למדוד אותו, לא ניתן להבחין בו, ולכן הוא מיותר. לצבע, למחיר, למשקל, למראה, למידת ההשתנות שלו בהפרשי טמפרטורה, ומידת הלחות שלו, יש כל כך הרבה יותר משמעות מאשר הצליל, שצריך להתאמץ כדי להבחין בו (וגם אז לדעתי זה פלסיבו). אין היגיון אפוא לבחור עץ לגיטרה לפי הצליל שלו, כשהמראה שלו הוא פקטור הרבה יותר רלוונטי. תבחר את העץ לפי המראה והמשקל. הצליל לא רלוונטי ביחס אליהם.

השאר תגובה