אנטומיה של גיטרה – תצורת הגוף

ברוכים הבאים לסדרת כתבות בת ארבעה פרקים, העוסקת באנטומיה של הגיטרה.
בסדרה זו נבחן את מבנה הגיטרה, הרכיבים השונים הכלולים בה ותפקידם בעיצוב הסאונד של הכלי.

בפרק הראשון בסדרה, נבחן את תצורות הגוף הנפוצות ביותר של הגיטרה החשמלית, מה השימוש  הפופולרי בכל אחת מהן ומה הסאונד המאפיין כל אחת מהן.
המדע לימד אותנו שכדי שצליל יישמע, עליו לעבור דרך חלל שייצור תהודה שתגביר אותו. ניתן לראות זאת בכל מקום- החל מגוף האדם, הכולל חללים היוצרים תהודה שמאפשרת לקול שלנו להישמע, דרך ההגברה הטבעית הנוצרת באמפיתיאטרון, כתוצאה מהחלל שיוצר תכנון המבנה שלו, וכלה בתיבת התהודה המהווה את הגוף של הקונטרבס ומגבירה את הדהוד המיתרים שלו.
בשלב מסויים נכנסה לתמונה הטכנולוגיה ולימדה אותנו שניתן להגביר צליל לעוצמה גבוהה יותר מעוצמת ההגבר של תיבת התהודה, באמצעות שימוש בחשמל- מה שביטל את האילוץ להבנות תיבת תהודה בגיטרה, על מנת שניתן יהיה לשמוע אותה.
מאז ועד היום הגיטרה עברה הרבה מאד גלגולים, עד שהיא התקבעה על כמה תצורות עיקריות, בהן אנו משתמשים כיום. לכל אחת מהתצורות יתרונות וחסרונות משלה, ואין יצרן שלא התנסה בכל אחת מהתצורות, ברמות שונות של הצלחה.
כיום ניתן להבחין בארבע תצורות עיקריות:

  • גיטרת נפח (Hollow Body)
  • רבע נפח (Semi-Hollow Body)
  • גיטרה חשמלית "מלאה / רגילה" (Solid Body)
  • גיטרה אקוסטית מוגברת (Acoustic-Electric)


כעת נכיר כל אחת מהתצורות האלה, מה מאפיין אותה ומה מייחד אותה ביחס לאחרות.

גיטרה בתצורת Hollow Body

הגיטרות החשמליות המקוריות היו גיטרות אקוסטית / קלאסיות, עליהן הרכיבו פיקאפים (על פיקאפים נדבר בהרחבה בפרק אחר שיוקדש כולו לנושא). אחת החברות הראשונות שעשו זאת היא חברת גיבסון, שבהמשך ייצרה את סדרת ה – ES– אחת הגיטרות המזוהות ביותר עם הז’אנר.

גיטרה : אולפן הקלטות : אולפני הקלטות - אולפני סטורם

Gibson ES-175

גיטרות הנפח זכו לפופולריות רבה מאד כגיטרות ג’אז, בגלל הצליל החם והמלא שלהן, שלא מצריך שום דבר בין המגבר לגיטרה על מנת להשמע טוב. עם זאת, הן זכו לפופולריות גם בסגנונות אחרים, מכיוון שלכל כלל יש יוצא מן הכלל, ותמיד יימצאו הנגנים שימתחו את הגבולות.
דוגמה טובה לכך היא נגנים כמו פאט מתיני, שהשתמש בשלל אפקטים כדי להגיע לסאונד העשיר והמעניין שהפך לסימן ההיכר שלו, וג’ון מקלפלין, שחיבר את הגיטרה שלו לסוללה של מגברי מארשל כדי להפיק את סאונד הרוק האופייני לו כל כך. דוגמה נוספת היא ג’ו פרי מאירוסמית, המנגן רוק גיטרות כבד ומלוכלך על גרטץ' פאלקון, או בריאן זצר, שהגרטץ' שלו הפכה לסימן ההיכר של סגנון הרוקבילי.
מאפיין נוסף של סוג זה של גיטרות הוא נטייתן להפיק פידבק אכזרי כשהן בדיסטורשן, דבר שקשה מאוד להימנע ממנו ו/או לשלוט בו. יחד עם זאת, בשימוש מושכל, הצליל החם והמלא שלהן, יכול להתאים למגוון יחסית רחב של סגנונות.

גיטרה : אולפן הקלטות : אולפני הקלטות - אולפני סטורם

Gretsch White Falcon

גיטרה בתצורת Solid Body

השלב הבא בהתפתחות הגיטרה החל כאשר ליאו פנדר ייצר גיטרה פשוטה שנקראה Broadcaster, שם שהוחלף אחר כך ל – Telecaster.
הטלקאסטר הייתה הגיטרה הראשונה שנוצרה מגוף קשיח / מלא ללא תיבת תהודה, והסתמכה על פיקאפים כאמצעי ההגברה היחיד שלה.
לאחר כמה שנים הציג פנדר את ה – Stratocaster, שהפכה לאגדה. הגיטרה החדשה הציגה כמה שינויים בפיקאפים ובתצורת הגוף, שמטרתם המוצהרת הייתה להפוך את הגיטרה לוורסטילית יותר ונוחה יותר לשימוש בעמידה.

גיטרה : אולפן הקלטות : אולפני הקלטות - אולפני סטורם

Fender Stratocaster

גם כיום, צורת הגוף האגדית של ה – Stratocaster , על כל גרסאותיה, נחשבת לפופולרית ביותר בעולם. הגיטרה מזוהה עם רבות מאגדות הגיטרה של כל הזמנים, דוגמת ג’ימי הנדריקס וסטיבי ריי ווהן, והרבה נגנים מתחילים, רוכשים גיטרה בסגנון ה – Stratocaster ככלי ראשון.
כמענה לפנדר, הציגו גיבסון, עד מהרה, גירסה משלהם לתצורת הגוף הזו- ה – Les Paul, שנקראה על שמו של הגיטריסט שעיצב אותה, והיא אגדית לא פחות. גם גיטרה זו הפכה לסמל המזוהה עם כמה מאגדות הגיטרה של כל הזמנים, דוגמת ג’ימי פייג', גארי מור ועוד רבים וטובים.
הייחוד העיקרי של תצורת ה – Solid Body, ומה שמבדיל בינה לבין גיטרת הנפח, הוא הבהירות של הצליל והחדות שלו. תכונה זו הפכה סוג זה של כלים לנשק האולטימטיבי של ענקי גיטרה מכל הסגנונות. מג’ימי פייג' ואריק קלפטון, דרך בוב מארלי וגילמור ועד לזאק וויילד, ניתן למצוא את תצורת ה – Solid Body כמעט בכל סגנון אפשרי.
כיום, גיטרות ה – Solid Body שולטות בעולם הגיטרות ביד רמה, בגלל הוורסטיליות שלהן, יכולתן להשתלב בהצלחה עם כל פדאל או מגבר והקלות בה הן מתמודדות עם כל סגנון.

גיטרה : אולפן הקלטות : אולפני הקלטות - אולפני סטורם

Gibson Les-Paul

גיטרה בתצורת Semi-Hollow Body

גיטרת ה"רבע נפח" כפי שמכנים אותה בארץ, היא הנדבך האחרון בעולם הגיטרות החשמליות. כפי שהשם מרמז, יש לה תיבת תהודה, אבל זו תופסת רק חלק קטן מהגוף כשהשאר עשוי ממקשה אחת של עץ (בדומה לגיטרות Solid Body).
בעולם מושלם, גיטרה כזו הייתה אמורה לשלב בין הבהירות והחדות של ה – Solid Body, לחום ולנפח של ה – Hollow Body. בפועל, יצרנים שונים מצליחים אמנם להתקרב לסאונד הזה ברמות שונות של הצלחה, אבל לטעמי, אף אחד לא הצליח להגיע לתוצאה מושלמת, עד היום.

גיטרה : אולפן הקלטות : אולפני הקלטות - אולפני סטורם

Ibanez AS-200

ניתן למצוא גיטרות רבע נפח פופולריות במיוחד אצל גיטריסטים שפיתחו לעצמם סאונד ייחודי מאוד כסימן היכר. ג’ון סקופילד, לדוגמה, מנגן על אותה Ibanez AS-200 משנת – 1981. לארי קרלטון הוא אחד הגיטריסטים שהגדירו את סאונד הגיטרה של שנות השבעים. הוא עשה זאת עם Gibson ES-335 (למעשה, הכינוי שלו הוא מר 335). ניתן להוסיף לרשימה זו עוד רבים וטובים דוגמת ג’ון לנון, ג’ק ווייט, דייב גרוהל ועוד.
במהלך השנים היו הרבה מאוד נסיונות ליצור כלים מסוג זה, מצד יצרנים שונים. נסיונות אלה נהנו מרמות שונות של הצלחה. מסיבה זו, חשוב לציין שלמרות שה – 335 של גיבסון נחשבת כגיטרת עילית בתצורה זו של גיטרות, מנסיוני, רמת ההבדלים בין גיטרה לגיטרה די גבוהה, גם אצל יצרן כמו גיבסון. לכן המלצתי היא להשתמש באוזניים כשאתם בוחרים גיטרה ולא לקנות או לפסול כלי בגלל שמו.

גיטרה : אולפן הקלטות : אולפני הקלטות - אולפני סטורם

Gibson ES-335

גיטרה אקוסטית מוגברת Acoustic Electric

בגיטרה אקוסטית מוגברת, לא מדובר על תצורה מיוחדת אלא על גיטרה אקוסטית רגילה, שהרכיבו עליה פיקאפ. חשוב מאוד להבין שלא ניתן להפיק, מכלי כזה, סאונד הדומה בצורה כלשהי לסאונד של גיטרה בתצורת Hollow Body, או כל סאונד אחר הדומה לסאונד של גיטרה חשמלית. גיטרה בתצורה זו פשוט לא בנויה לכך. גיטרה אקוסטית מוגברת מהווה פתרון מושלם אם אתם מחפשים סאונד של גיטרה אקוסטית, רק חזק יותר.

גיטרה : אולפן הקלטות : אולפני הקלטות - אולפני סטורם

Taylor Acoustic Electric

היות וניתן להפוך כל גיטרה אקוסטית למוגברת, חשוב לציין שמנסיוני, בטווח מחירי הביניים, רוב הגיטרות האקוסטיות המוגברות מציגות פשרה כלשהי באיכות הכלי, האלקטרוניקה או שניהם, וזאת על מנת לשמור על מחיר תחרותי. לכן עצתי לכם היא להתמקד ברכישת גיטרה אקוסטית (לא מוגברת) ברמה הטובה ביותר שמאפשר לכם התקציב, ולא להתפשר על איכות הכלי בגלל עלות

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.

By | 2017-06-26T15:16:54+00:00 2 בנובמבר 2016|גיטרות|0 תגובות

השאר תגובה