אפקטים והשפעתם על הסאונד שלכם

לאחרונה הגיע אלי לאולפן גיטריסט שהיה אמור להעלות כמה ערוצי גיטרה לסינגל חדש. מלבד העובדה שהייתה לו בעיית רעש קיצונית בסטאפ שלו, הוא גם התקשה מאוד להגיע לסאונד שהוא חיפש.
הדבר הראשון שמשך את תשומת ליבי בסטאפ שלו היה כמות האפקטים שבה הוא השתמש, והצורה המרושלת שבה הכל היה מחובר.

למרות שזו לא הייתה הבעיה היחידה, זה היה מקום טוב להתחיל בו, מכיוון שזה אחד הגורמים העיקריים אותו נוטים להזניח, למרות השפעתו המכרעת על הסאונד.

להלן כמה מהבעיות הנפוצות הקשורות לאפקטים והשפעתם על הסאונד שלכם.

1. שינוי הסאונד

אחת הבעיות הנפוצות, באפקטים מסוגים מסוימים, היא העובדה שהסאונד של הגיטרה משתנה כתוצאה מהכנסת אפקט בינה לבין המגבר, גם כשהאפקט במצב כבוי. הסיבה לכך היא שהאות של הגיטרה עובר דרך חלק מהמעגל של האפקט, גם אם הוא במצב כבוי. דבר זה משנה את טווח היענות התדרים או העוצמה של האות ובכך פוגע בסאונד. מיותר לציין שזה דבר שנרצה להמנע ממנו, במידת האפשר, ויש לכך שני פתרונות:

  • מעקף מלא (True Bypass) משמעותו היא שהאות של הגיטרה עוקף לחלוטין את המעגל של האפקט כאשר הוא כבוי. טכנולוגיה זו פותחה בשלהי שנות ה – 90 של המאה הקודמת וכיום הרבה מאוד יצרני בוטיק מתהדרים בתכונה זו במוצרים שלהם כדרך לקידום מכירות.
  • מעקף דרך ממתג (Switcher) לפעמים יש אפקטים שאינכם יכולים לחיות בלעדיהם אבל אתם גם לא סובלים את מה שהם מעוללים לסאונד שלכם כשהם במצב כבוי. במצב כזה אין ברירה אלא לעקוף אותם באמצעות ממתג חיצוני. מוצרים אלה מגיעים במספר גדלים ורמות מחירים. בין המובילים שבהם ניתן למצוא מוצרים דוגמת:  Voodoo Labs Pedal Switcher , Carl Martin Octa-Switch, TC Electronics G-System ועוד.

אחת הבעיות עם מעקף מלא היא שנוצרת האשליה שהעוצמה והצבע של הסאונד לא תשתנה לעולם, אבל זה לא בהכרח נכון. אם יש לנו כבל באורך 6 מטר בין הגיטרה לאפקטים, האפקטים מחוברים ביניהם בכבלי קישור באורך 15 ס"מ ועוד כבל באורך 6 מטר בין האפקטים למגבר, בסה"כ יש לנו כ – 15 מטר כבל בין הגיטרה למגבר, ותהיה לזה השפעה גדולה מאוד על הסאונד! ניתן להתגבר על זה על ידי שימוש בבאפר (סוג של מגבר אות) או מערכות מיתוג אפקטים כמו אלו שהוזכרו למעלה, אבל בכל מקרה, כדאי לקחת בחשבון שחיבור כל כך הרבה אפקטים ישפיע על הסאונד לא מעט.

אפקטים והשפעתם על הסאונד שלכם : אולפן הקלטות : אולפני הקלטות - אולפני סטורם

2. הצטברות רעש

בעיה נוספת הנגרמת מריבוי אפקטים בנתיב האות היא הצטברות של רעש כאשר מדליקים את האפקטים, או אפילו כשהם כבויים (ואין להם מעקף מלא). זה יכול לנוע מהיס בעוצמה נמוכה שנוסף לסאונד ועד לרעש בעוצמה גבוהה מאוד, תלוי בגיין של האפקט או האפקטים. ישנם שלושה גורמים עיקריים לכך:

  • לכל אפקט יש רעש מובנה הנוסף למשוואה. יש אפקטים המתוכננים טוב יותר מאחרים (הם בדרך כלל גם יקרים יותר), ושמירה על רמת רעש מובנה נמוכה היא פועל יוצא של תכנון טוב, אך למרות זאת כל רכיב שנוסף לנתיב האות מוסיף רעש משלו למשוואה.
  • סוג ואיכות מקור הכח של האפקטים. למרות שרוב האפקטים יכולים לפעול באמצעות סוללה של 9 וולט, הרבה מהם מתוכננים לעבוד על 12 וולט. בכול מקרה, שימוש בספק כוח מיוצב ואיכותי יתרום משמעותית להורדת רצפת הרעש. עוד דבר שכדאי לקחת בחשבון הוא שרמת הרעש עולה ביחס ישיר לצניחת הוולטאז' בסוללה שנחלשת.
  • שלב הכניסה של המגבר. שלב כניסה טיפוסי של מגבר מתוכנן לקבל אות חלש יחסית, המגיע ישירות מהגיטרה, ולהגביר אותו בערך פי 50. אם הגיין של האפקטים בשמיים, המגבר עדיין יגביר האות פי 50, ללא תלות במיקום כפתור הווליום במגבר, דבר שיש לו השפעה הרסנית על רמת הרעש.

ישנם שני גורמים נוספים שישפיעו ישירות על הדרך שבה האפקטים שלכם משתלבים עם המגבר: סידור האפקטים ושרשרת ההגבר (gain staging).

3. סידור אפקטים לא נכון

סידור האפקטים משמעו הסדר בו מופיעים האפקטים בנתיב האות בין הגיטרה למגבר. ישנן כמה גישות לנושא זה וכל אחת מהן מניבה תוצאות שונות.

גישה מס' 1:
גישה זו היא הנפוצה ביותר ומומלצת על ידי רוב מומחי האפקטים. ישנם כמה כללים הקובעים את סדר האפקטים על פי גישה זו:

אפקטים והשפעתם על הסאונד שלכם : אולפן הקלטות : אולפני הקלטות - אולפני סטורם

 

  • האפקט הראשון בתור מיד אחרי הגיטרה צריך להיות כל סוג של דיסטורשן או אוברדרייב. היוצא מהכלל במצב זה הוא הקומפרסור, שאם אתם משתמשים בו, יש למקם אותו ראשון בשרשרת. אל תמקמו פדאל ווליום בתחילת השרשרת, מכיוון שזה ישנה את התגובה של הקומפרסור או הדיסטורשן.
  • הבאים בתור הם אפקטים המבוססים על מודולציה או פילטרים דוגמת קורוס, פלנג’ר, פדאל וואה-וואה וכו'. זה מאפשר לשמר את הססטיין של הקומפרסור ו/או הדיסטורשן ולהשפיע על הסאונד כשהוא כבר עבר את העיבוד הראשוני והפך לעשיר יותר מבחינה הרמונית.
  • אפקטים מבוססי זמן, דוגמת דיליי, מקומם כמעט בסוף השרשרת שכן הם משפיעים על הסאונד כשהוא כבר מעוצב על ידי האפקטים הקודמים.
  • פדאל ווליום ימוקם אחרון בשרשרת או ממש לפני הדיליי.
  • במצבים בהם אפקט מספק הרבה גיין נקי הוא ימוקם בסוף השרשרת על מנת למנוע מצב של עומס יתר על שאר האפקטים.

לסיכום, כך תראה שרשת אפקטים טיפוסית:

קומפרסור –> דיסטורשן –> וואה-וואה –> קורוס –> דיליי –> פדאל ווליום

זה אומנם לא הסידור השקט ביותר אבל הוא הנפוץ ביותר מכיוון שהוא נשמע טוב ונכון.

גישה מס' 2:
גישה זו  דורשת מגבר שיש לו לולאת אפקטים (Effects Loop). בגישה זו האפקטים היחידים שימוקמו בין הגיטרה והמגבר יהיו קומפרסור, וואה-וואה ו/או דיסטורשן/אוברדרייב. שאר האפקטים יחוברו ללולאת האפקטים של המגבר, הנמצאת בין קדם המגבר (Preamp) לבין מגבר הכח (Power Amp).

אפקטים והשפעתם על הסאונד שלכם : אולפן הקלטות : אולפני הקלטות - אולפני סטורם

היתרון בשיטה זו הוא שיש הרבה פחות אפקטים בין הגיטרה למגבר והדבר מקטין משמעותית את עוצמת האות הנכנסת למגבר ובכך מנמיך את רצפת הרעש. בנוסף, לולאת אפקטים ייעודית מתוכננת כך שתוכל לטפל בצורה יעילה ושקטה בריבוי אפקטים. יתרון נוסף בגישה זו הוא היכולת להשתמש בדיסטורשן של המגבר עצמו, שבמגברים מסויימים נשמע טוב יותר מכל אפקט, וזאת מכיוון שכל האפקטים האחרים נמצאים אחרי קדם המגבר, בו בעצם נוצר הדיסטורשן, ומשפיעים על הסאונד המעוצב. גישה זו היא הגישה המועדפת עליי.

בעיקרון שתי הגישות מניבות תוצאות טובות, עם יתרון קל לגישה מס' 2. הדרך הטובה ביותר לקבוע מה עובד יותר טוב עם הציוד שלכם הוא פשוט לנסות את שתי השיטות ולהחליט מה מניב את התוצאות הטובות ביותר עבורכם.
אגב, גם בחלק מהמולטי אפקטים היקרים יותר יש אפשרות לעבוד על פי גישה מס' 2 שכן הם מספקים נקודת השחלה (Insert) אחרי המודולים של הקומפרסור והדיסטרשן/אוברדרייב, בנוסף לחיבורי הכניסה והיציאה הרגילים.

4. שרשרת ההגבר (Gain Staging)

שמירה על שרשרת הגבר נכונה פירושה וויסות העוצמה של כל אחד מהאפקטים בצורה שתשמור את רמת הרעש במינימום האפשרי ותמנע היווצרות של עומס יתר באפקט הבא בתור. היות וברוב האפקטים כיום יש כפתור עוצמה, הדרך הטובה להגיע לשרשרת הגבר אופטימלית היא לווסת את העוצמה של כל אחד מהאפקטים כך שעוצמת הסאונד תשאר זהה בין אם האפקט דלוק או כבוי. אם יש לכם בשרשרת דיסטורשן ו/או אוברדרייב, כוונו אותם אחרונים, אחרי שכיוונתם את שאר האפקטים, מכיוון שלהם יש את ההשפעה הגדולה ביותר על העוצמה הכללית.

אם תיישמו את ההצעות האלה תגלו שהסאונד שלכם, כמו גם רמת הרעש, ישתפרו פלאים וזה יתרום רבות לאיכות הסאונד שלכם בהקלטה כמו גם על הבמה.

 

 

By | 2017-06-26T15:26:27+00:00 22 בדצמבר 2015|גיטרות|6 תגובות

6 תגובות

  1. Flip 23 בינואר 2016 , 17:32השב

    שמעו הבלוג הזה ממש עוזר , תמשיכו ככה כתיבה מעניינת .
    אם יש אפשרות לכתוב גם על סטאפ לגיטרות ואיך לשמור עליהן, מניסיון אישי מה שנדפק ראשון בגיטרה זה בדרך כלל הווים לרצועה אם לא מחליפים ללוק אין אשמח אם תעזרו.
    בכול מקרה תמשיכו ככה !

    • itsik 23 בינואר 2016 , 17:39השב

      תודה רבה. משמח לראות שזה עוזר לאנשים.
      אני מקווה שבעתיד הקרוב ניגע גם בנושא הסטאפ כפי שביקשת.

      איציק

  2. naor 30 ביוני 2017 , 1:12השב

    פוסט נהדר בעברית. לא קיימים הרבה מקורות ברשת בשפה העברית ולכן מאוד עוזר להבין את הנושא.

    • איציק 30 ביוני 2017 , 7:11השב

      תודה רבה נאור :). משמח אותי לשמוע שהצלחתי לעזור למישהו, ולו במעט …

  3. יעקב 4 באוקטובר 2017 , 3:46השב

    פוסט מעולה! יש לי 2 שאלות שאשמח ליצור אתך קשר שתענה לי עליהם. רק בקצרה לגבי העקרונות של 'שלב הכניסה למגבר' ו’שרשרת ההגבר'. אם יש לי מולטי אפקט עם preamp מובנה בתוכו (me-70 boss), איפה זה בא לידי ביטוי. עדיף שה level ו-gain בו יהיו נמוכים ושאשתמש יותר באלו שבמגבר עצמו בשביל למנוע כפילויות והגברת רעשי רקע? אותה שאלה לגבי מסטר הכללי של המולטי-אפקט (output level). האם כדאי שיהיה עד הסוף ע"מ להפיק את מירב הצליל מן המולטי או שווסת אותו על עוצמה נמוכה בכדי שישלח אות יחסית נמוך ומקורי של הגיטרה אל המגבר ברמת הגברה סבירה. והמגבר כבר יכפיל אותו פי 50. ובכלל. אם אני רוצה בהופעה להגביר את העוצמה יותר בשביל מוניטור לעצמי, לדאוג להגברת העוצמה דרך המולטי-אפקט, או דווקא להעדיף דרך המגבר ו’לסחוט' את כפתורי עוצמת הקול כמעט עד הסוף…

    • איציק 4 באוקטובר 2017 , 20:31השב

      תודה יעקב. את השאלה שלך צריך לחלק לשניים. ראשית, אם אתה עובד עם מגבר, השימוש בפראמפ של מולטי כעיקרון לא נותן שום ייתרון. במקרים קיצוניים זה אף עלול להוסיף רעש ו/או היס מיותר. אם המטרה היא דיסטורשן, בדוק אם אחת מהדמיות הפדאלים במולטי מספקת אותך. שוב, לא ייקרה כלום אם תשתמש בפראמפ, אבל אם אין איזה שהוא הבדל קיצוני בסאונד שאתה יכול לקבל ממנו, אתה מגדיל את הסיכוי לקבל רעש והיס מבלי לקבל שום ייתרונות. לגבי המאסטר, הדרך הנכונה ביותר לעבוד עם מולטי (וגם פדאלים לצורך העניין…) היא לכוון אותו למה שמכונה Unity Gain. הרעיון הוא שעוצמת הקול של הגיטרה לא תשתנה כאשר מעבירים את המכשיר ממצב פעיל למצב של בייפאס, או בחזרה. לגבי הגברת העוצמה הכללית, יש לקבוע אותה במגבר. ברגע שהמולטי מכוון נכון, עוצמת הקול תשאר זהה בין מצב פעיל לבייפאס, ללא קשר לעוצמה הכללית של המגבר.

השאר תגובה