דיסטורשן אוברדרייב ופאז: המדריך המלא

אם לשפוט על פי כמות הפעמים שנשאלתי בנושא, ההבדלים בין דיסטורשן לאוברדרייב ולפאז מעורפלים למדי לרבים מכם. כמובן שלא מדובר על ההבדלים בסאונד. מבחינה זו, ההבדלים ביניהם ברורים כשמש. מה שפחות ברור היא הצורה בה עובד כל אחד מהאפקטים ומהי הדרך הטובה ביותר להפיק ממנו את המקסימום.
בפוסט זה נכיר את דרך הפעולה של כל אחד מהאפקטים ונבין איך להשתמש בו בצורה שתפיק ממנו את המירב. אני מקווה שהוא יספק מענה לפניות הרבות שקיבלתי בנושא.

דיסטורשן

הדיסטורשן הוא קרוב לוודאי האפקט הנפוץ ביותר בעולם. קשה מאוד למצוא פדאלבורד שלא מתהדר בדיסטורשן אחד לפחות. אגב, הרבה יצרנים לא ממש מקפידים על דיוק בשמות שהם מעניקים לאפקטים שלהם, ויש לא מעט אפקטים המתהדרים בשם דיסטורשן, בעוד שהם אוברדרייבים לכל דבר. דוגמה קלאסית היא ה – DS-1 האגדי של Boss, שהוא אוברדרייב לכל דבר למרות שמו.
הדיסטורשן מיועד לדמות סאונד של מגבר הנמצא בעיוות כבד. מסיבה זו, לרוב הוא נשמע במיטבו כאשר הוא מחובר למגבר המכוון להפיק סאונד נקי. הדיסטורשן מסוגל להוסיף לאות כמות גבוהה של הגבר (Gain). דבר נוסף המאפיין את עקרון הפעולה של הדיסטורשן הוא  הקטנת הטווח דינמי של האות, בצורה משמעותית. זאת גם הסיבה לכך שבניגוד לאוברדרייב, ברוב המקרים, הדיסטורשן לא מסוגל להגביר את עוצמת (Volume) האות ברמה שתספיק להכניס מגבר מנורות לעיוות (Distortion).

דיסטורשן : אולפן הקלטות : אולפני הקלטות - אולפני סטורם

מידע טכני

דיסטורשן חותך את הגל בצורה חדה ( Hard Clipping). סוג זה של חיתוך, מדגיש את ההרמוניות האי-זוגיות בסאונד ונוטה לדחוס יותר את העוצמה. התוצאה מאופיינת בסאונד יותר אגרסיבי, שמן וכבד.
יחד עם זאת, בניגוד לכתוב למעלה וכדוגמה נהדרת לכך שהכלל היחיד הוא ש"אין כללים", אם תחברו את הדיסטורשן שלכם למגבר המכוון לאוברדרייב יחסית נמוך, תקבלו נקודת פתיחה נהדרת, להפקת ה – Brown Sound המפורסם של אדי וואן-היילן.

אוברדרייב

האוברדרייב דומה יותר, בעיקרון הפעולה שלו, למגבר מאשר לאפקט. בעיקרון, האוברדרייב מדמה את מה שקורה במגבר מנורות כשהאות הנכנס למנורות חזק מספיק על מנת להכניס אותן לרוויה (Saturation), מה שיוצר עיוות (Distortion/Overdrive) בסאונד.
אוברדרייב המחובר למגבר המכוון לסאונד נקי, מסוגל לחקות תופעה זו בצורה טובה מאוד. יחד עם זאת, מכיוון שעקרון הפעולה של האוברדרייב מקנה לו טווח עוצמה (Volume) גבוה מאוד, ניתן לקבל תוצאה טובה בהרבה ע"י שימוש באוברדרייב כבוסטר (Booster), בתנאי שהוא מחובר למגבר מנורות. במצב כזה, העוצמה (Volume) של האוברדרייב גבוהה מספיק על מנת להכניס את המנורות במגבר לרוויה, וליצור אוברדרייב טבעי במגבר, שמטבעו נשמע הרבה יותר טוב מכל אפקט.
אחד המאפיינים הבולטים של האוברדרייב, הנובעים ממבנה המעגל, הוא הטווח הדינמי הרחב שלו ומידת ההיענות שלו לדינמיקה של הנגינה.

דיסטורשן : אולפן הקלטות : אולפני הקלטות - אולפני סטורם

מידע טכני

אוברדרייב נוצר על ידי "חיתוך רך" (Soft Clipping) של גל הקול, מה שמגביר את התוכן ההרמוני של הצליל- במיוחד את ההרמוניות הזוגיות, המעניקות לצליל תכונות שניתן לתאר כ"חום" ו"חלקות" (Smoothness). צורה זו של חיתוך כמעט ולא דוחסת את העוצמה, מה שמעניק לאוברדרייב מנעד עוצמה יחסית גבוה והופך אותו ליעיל במיוחד כבוסטר למגבר.

פאז

הפאז הוא חיה אחרת לגמרי. הוא הומצא אי שם בשנות השישים של המאה הקודמת והפך לסוג של אגדה, כשהוא מזוהה עם הסאונד של הנדריקס, לד זפלין, הדלתות ורבים ואחרים. תיאור פופולרי של סאונד של פאז הוא שזה נשמע כמו מגבר עם עוצמה פתוחה עד הסוף ורמקול קרוע. תיאור נוסף הוא שפאז נשמע כמו מסור חשמלי. שני התיאורים לא רחוקים מהאמת. הפאז מעוות את גל הקול של הגיטרה בצורה כל כך קיצונית, שניתן להתייחס אליו יותר כאפקט מאשר כהדמיה של מגבר.
רמת העיוות של הפאז כל כך גבוהה, שאם נחבר אותו למגבר הנמצא בעיוות, התוצאה שנקבל תהיה יותר רעש מאשר משהו שימושי. הדרך הנכונה (וכנראה גם היחידה, לפחות לטעמי…) להפיק מהפאז משהו שימושי, היא לחבר אותו למגבר המכוון לסאונד נקי.
בנוסף, חשוב לציין שהשפעת הפאז על גל הקול מאפסת כמעט לחלוטין את הטווח הדינמי שלו.  לעוצמת הפריטה אין שום השפעה על אופי הסאונד או עוצמתו.

דיסטורשן : אולפן הקלטות : אולפני הקלטות - אולפני סטורם

מידע טכני

הפאז הופך את גל הקול של הגיטרה לגל מרובע (Square Wave). עיוות זה דוחס את העוצמה בצורה מאד קיצונית ומגביר בצורה ניכרת את ההרמוניות האי זוגיות בצליל, מה שהופך את הסאונד למאד שמן, מתכתי ואגרסיבי.
ניתן ליצור את האפקט במספר שיטות, שהפופולריות שבהן כוללות שימוש במגבר שרת (Op-Amp) או במערכים של דיודות. מסיבה זו, יש כמה סוגים של פאז, הנבדלים זה מזה באופי הסאונד.

אשמח לקבל מכם תגובות והערות למה שנאמר.
אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.

By | 2017-06-26T15:17:27+00:00 19 באוקטובר 2016|גיטרות|6 תגובות

6 תגובות

  1. משה 19 באוקטובר 2016 , 15:50השב

    מדליק.תודה על ההסבר המקיף

    • איציק 19 באוקטובר 2016 , 17:00השב

      בכיף 🙂

  2. רמי 20 באוקטובר 2016 , 19:17השב

    תודה על המידע המפורט, שאלה – האם המגוון הגדול של אפקטים והמספר העצום של צרופים אפשריים של אפקטים ומגברים עדיין מאפשר לשחזר צליל של גיטרה על פי שמיעה למי שהוא בעל נסיון רב וידע רב בגיטרות מגברים ואפקטים ?

    • איציק 20 באוקטובר 2016 , 20:27השב

      היי רמי. התשובה לשאלתך היא בהחלט כן. אמנם יש מגוון עצום של אפקטים, מגברים וגיטרות, מה שיוצר מגוון עצום של צירופים אפשריים. אבל ניתן לשחזר כל סאונד אם יודעים מה עושים.

  3. אלון 25 באוקטובר 2016 , 8:39השב

    תודה רבה איציק, החכמתי.

    • איציק 25 באוקטובר 2016 , 16:38השב

      שמח לשמוע אלון, תודה 🙂

השאר תגובה