הדברים שחייבים לטפל בהם לפני הכניסה לאולפן חלק ב

בהמשך לפוסט הקודם , הנה החלק השני בסידרה – הדברים שחייבים לטפל בהם לפני הכניסה לאולפן חלק ב, ובו עוד כמה נקודות שחשוב לקחת בחשבון, לפני שאתם מתחילים את התהליך. למרות שלכל אמן יש את הדרך
שלו והתובנות שלו לגבי התהליך, התהליך עצמו יחד עם מה שנלווה אליו הוא זהה ללא תלות בז’אנר או באם מדובר בסינגל, איפי או אלבום.

העיבוד

התפקיד שלכם כאמנים אינו מסתכם רק במילים ולחן. אתם אחראים לעצב את הדרך בה תרצו שהמוזיקה שלכם תשמע. אין מפיק שיישמח לשמוע אתכם אומרים "קח את זה לאן שאתה חושב לנכון". זה מתכון בטוח למצב בו התהליך יגרר הרבה יותר זמן מהדרוש, כשבסופו של דבר, שני הצדדים לא יהיו מרוצים מהתוצאה. כאמנים, אתם בעלי החזון, אתם יודעים מה מטרות שלכם, אתם כתבתם את השירים ומכירים אותם הרבה יותר טוב מכל אחד אחר. זה הזמן להניח להם להתנגן בראשכם בעיבודים שונים ולבחור בכיוון הכללי של העיבוד והסאונד שמתאימים לחזון שלכם.

דרך טובה להתחיל את התהליך היא להאזין להרבה מוזיקה תוך שאתם מתמקדים בהפקה ולא בשירים עצמם. אתם יכולים ליצור לכם רשימה קצרה של שירים שישמשו לכם כמקור השראה לשירים מסוימים. אפשר גם לבחור אמנים מסוימים כנקודת ייחוס לסאונד שאתם מחפשים. ניתן אפילו להיות יותר ספציפיים ולבחור, לדוגמה, בשיר מסויים כנקודת ייחוס לעיבוד של שיר ספציפי ולהחליט שאתם רוצים סאונד נקי/מחוספס יותר וכו'.

כדאי להחליט מראש אילו כלים ייקחו חלק בעיבוד על מנת לארגן את התפקידים והנגנים. כדאי גם להכין מראש צ’ארטים (עם המילים והאקורדים) לנגנים, ואם אתם מתכוונים להשתמש בכלים קלאסיים כגון כלי קשת או כלי נשיפה, כדאי לכתוב להם את התפקידים בצורה מסודרת. מה שעוד יותר חשוב הוא לוודא שאין טעויות בצ’ארטים. אין דבר גרוע יותר מלבזבז זמן יקר על צ’ארטים עם טעויות.

חזרות

אם בשלב ההקלטות אתם עדיין עושים טעויות, זה יעלה לכם יותר כסף ויתסכל אתכם הרבה יותר. המוטיבציה שלכם תיפגע והרבה פעמים המפיק ו/או הטכנאי ייתקשו להסתיר את את התיסכול שלהם, או לחילופין ישבו בצד וייצפו במונה דופק, במידה ואתם עובדים על בסיס שעתי. המיקוד שלכם באולפן צריך להיות בלספר את הסיפור, שכן הסיפור הוא זה שיחבר אתכם לקהל שלכם ולא נגינת התווים הנכונים.

אם יש לכם להקה (או שאתם להקה), יישתלם לכם לעשות חזרות כקבוצה עד שכולם מרגישים בנוח אחד עם השני וההרכב עובד ונשמע כמכלול אחיד. לשכור חדר חזרות זו הוצאה כספית לא מבוטלת אבל הכרחית על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר.

חזרות הן גם הזדמנות מצוינת להפרייה הדדית בין הנגנים. אם תשכילו ליצור אווירה טובה, בה כל אחד מרגיש בנוח, הנגנים גם ירגישו בנוח להציע שינויים ותוספות שבמקרים רבים יעשירו את העיבוד וייתרמו רבות לקבלת תוצאה סופית טובה ומעניינת יותר.

ציוד

תקלות בציוד צריכות להיות הדבר האחרון שמעסיק אתכם באולפן. וודאו שהמיתרים, בכלי המיתר, טריים, התופים עם עורות חדשים. בידקו שכל הכבלים, האפקטים, או כל ציוד טכני אחר שאתם מביאים אתכם, עובדים ואין בהם תקלות. לבסוף, המנעו מלהעמיד את ה"כלים האנושיים" שברשותכם ב"סכנה" כתוצאה מהזנחה או הכנה לא נכונה. זמרים לא אמורים לאמץ את הקול ו/או ללכת לישון מאוחר יום לפני ההקלטה, וכמובן שאף אחד לא אמור להגיע לאולפן עם האנג-אובר מהלילה הקודם. בנוסף, אם מישהו מכם חולה, כדאי לשקול ברצינות לדחות את ההקלטה למועד אחר.

בחירת המפיק

המפיק שתבחרו יהיה האיש שבידיו תפקידו את הדבר היקר לכם מכל, היצירה שלכם. בסופו של התהליך תהיו שותפים, יחד איתו, ליצירת המוצר הסופי. כל מי ששמע את ההבדל בין דמו למוצר הסופי מבין שהדרך ביניהם טומנת בחובה תהליך יצירה עמוק ואינטנסיבי. הדרך היחידה להבטיח את הצלחת התהליך והפרויקט כולו, היא לבנות עם המפיק מערכת יחסים המבוססת על אמון הדדי. אתם צריכים להיות מסוגלים להעביר לו את החזון שלכם כפי שאתם שומעים אותו בראשכם, ומצד שני, אתם אמורים להיות מסוגלים לכבד את דעתו ולסמוך עליו מספיק על מנת לנסות את ההצעות שלו.

כמה דברים שאמורים להדליק אצלכם נורת אזהרה הם נטייה של המפיק לאחר באופן קבוע, דחיות חוזרות ונשנות של מפגשים, איזכורים חוזרים ונשנים של התקציב (במיוחד אם הוא טוען שחרגתם ממנו), שינויים קיצוניים במוזיקה שלכם מבלי שנשאלתם לדעתכם וחוסר תמיכה גורף ברעיונות שלכם. נסו למצוא מישהו שיתלהב מהחזון שלכם, לא פחות מכם, ויהיה שופע רעיונות יצירתיים מהרגע שבו נפגשתם. רעיונות שתוכלו לבחון ביחד בהמשך, על מנת להעניק ליצירה שלכם את הברק והליטוש הסופי שיביאו למיצוי מלא של הפוטנציאל שלה ושלכם.

תקציב וניירת

התקציב והניירת הם החלק הפחות נעים בתהליך, אבל יחד עם זאת, זה חלק הכרחי וחשוב. מבחינת הניירת, ערכו הסכם כתוב עם המפיק ו/או השותפים לכתיבה, בו מוגדרות הזכויות של כל אחד ביצירה, רישמו את השירים המקוריים באקו"ם ודאגו להשיג את האישורים הדרושים לשימוש בקאוורים, במידת הצורך. בחרו את הגוף שיהיה אחראי על ההפצה ודאגו לעגן את ההתקשרות ביניכם בהסכם שיגדיר באופן ברור את חלוקת הרווחים והזכויות ביצירה. במידה ואתם משתמשים בנגני אולפן, דאגו לערוך הסכם שיגדיר באופן ברור את הזכויות והקרדיטים שלהם ביצירה.

מבחינת התקציב קחו בחשבון ששום דבר אף פעם לא עומד בתקציב שהגדרתם לעצמכם מראש. היו ערוכים לשלם יותר ממה שתכננתם, כשאתם משנים את דעתכם לגבי משהו וזה מצריך עוד זמן אולפן (במידה וסגרתם עם האולפן על בסיס שעות). קחו בחשבון שיש גם עלויות נלוות לתהליך כמו עלות המיקס והמאסטרינג, שכר נגנים (באם תצטרכו אותם), עלויות לוגיסטיות כגון נסיעות, כיבוד, השכרה או תיקון כלי נגינה, השכרה של ציוד הקלטה ייחודי או אפילו עלויות הכרוכות בלקחת חופש מהעבודה הרגילה שלכם.

היו מציאותיים בעניין התקציב שלכם. אם אין לכם אפשרות כספית להוציא אלבום של 20 שירים, אולי כדאי לצמצם את כמות השירים באלבום, או אולי להוציא איפי, אולי כדאי לשנות את העיבודים של השירים כדי לחסוך בעלויות הנשפנים? ההצלחה של אלבום להעביר את החזון של האמן לקהל בצורה הטובה ביותר, אינה נמדדת ברמת ההשקעה הכספית אלא ביכולת שלכם להשתמש במה שיש בידיכם בצורה הטובה ביותר.

הפצה

כיום יש מאות דרכים להפיץ סינגל, איפי או אלבום, יחד עם זאת, אין דרך אחת שניתן להגדיר כנכונה יותר מאחרות. ישנם לא מעט שירותים, שיטות ומוצרים, המאפשרים לכם להפיץ את המוזיקה שלכם כאמנים עצמאיים, וזה מקשה על הבחירה. בחנו מה המטרות שלכם, מה מאפשר לכם התקציב שלכם ומה מעשי מבחינתכם בנקודת הזמן הספציפית, בה אתם נמצאים, בקריירה שלכם. התייעצו עם אנשים סביבכם ובידקו איך אמנים אחרים עושים זאת. בחנו את המידע שבידכם ובחרו בדרך שהכי מתאימה לכם מכל הבחינות. כעיקרון, כל דרך שתבחרו אמורה להביא תוצאות, שכן לכל אחת מהדרכים יש יתרונות. מה שחשוב להבין הוא, שבעולם של היום שום דבר לא עובד בשיטת "שגר ושכח". קחו בחשבון שתדרש מכם הרבה עבודה קשה והתמדה על מנת להגיע למטרה שהצבתם לעצמכם, אבל זה בהחלט אפשרי. באחד הפוסטים הבאים אנסה לשפוך אור על תהליך ההפצה, שהוא תורה בפני עצמה, בצורה יותר מפורטת, שתאפשר לכם להבין ביתר בהירות את מגוון האפשרויות העומדות לרשותכם, כמו גם את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן.

בסופו של דבר תגלו שהדרך להקלטת היצירה שלכם מתחילה הרבה לפני הכניסה לאולפן. קחו בחשבון שהדרך היא ארוכה ומלאת מהמורות, לכן כדאי שתהנו ממנה ותיצרו את האלבום שתמיד חלמתם ליצור.

By | 2017-06-26T15:25:16+00:00 27 בינואר 2016|הפקה מוזיקלית|0 תגובות

השאר תגובה