הדברים שחייבים לטפל בהם לפני הכניסה לאולפן חלק א

בעקבות כמה מהמפגשים האחרונים שלי עם אמנים צעירים, שהבהירו לי שלא כולם יודעים ממש איך לגשת לכל העניין של הקלטת סינגל, אלבום או איפי. החלטתי לחלוק אתכם כמה מהתובנות שלי, כמפיק, לגבי מה שנדרש מכם כאמנים, עוד לפני שאתם ניגשים לתהליך עצמו.
מכיוון שיש כל כך הרבה מה לומר בנושא, הפוסט יחולק לשני חלקים, והחלק השני יפורסם בשבוע הבא.

הרבה אמנים מאמינים שהדרך הטובה ביותר כיום לפרסם את המוזיקה שלהם היא באמצעות סינגלים. יחד עם זאת, כל האמנים הגדולים עדיין מוציאים אלבומים באורך מלא. כרטיס הביקור הסטנדרטי לאמן צעיר, המחפש דרך לפרוץ, הוא האיפי (EP), שזה בעצם מיני אלבום המכיל כארבעה שירים. לטעמי, אין דרך טובה יותר להראות לעולם שאתם מוזיקאים מקצועיים מאשר להוציא אלבום מהוקצע המציג את האומנות שלכם על כל גווניה, ומכניס את המאזין לעולם שלכם. יחד עם זאת, בין אם זה סינגל, איפי או אלבום, ההחלטות שתצטרכו לקבל הן זהות ברוב המקרים, עם שינויים מינוריים בהתאמה למוצר הסופי שאליו מכוונים. אז איפה מתחילים? מה צריך לעשות לפני שלוחצים על כפתור ההקלטה? הנה הדברים שחייבים לטפל בהם לפני הכניסה לאולפן.

החזון

כאמנים, יש לכם משהו לומר, יש לכם את הדרך שלכם לומר זאת ויש קהל שלו אתם רוצים לומר את זה. אפשר לסכם את כל זה במילה "חזון", והחזון שלכם צריך להיות ברור לכם לחלוטין לפני שאתם מתחילים ליצור עולם מוזיקלי של סיפורים ותחושות שאתם רוצים לשתף בו אנשים.

השאלה הראשונה שתרצו לשאול את עצמכם היא איך תצטייר הדמות שלכם לקהל, כאמנים? לדוגמה, האם אתם רוצים להצטייר כמישהו שנלחם כל הדרך למעלה ומייצג את האנשים הקטנים? או אולי מישהו שמחפש להשתייך לקהילה או ליצור אחת משלו? האם המטרה היא בכלל להצטייר ככוכב רוק שרוצה להציג אצבע משולשת למימסד?

השאלה הבאה היא איזו אישיות אתם רוצים להקרין דרך המוזיקה? אולי תרצו להיות הטיפוס היציב והחזק עם לב ענק ורגליים על הקרקע, אולי הטיפוס הכיפי הקליל והמוזר בצורה חמודה, או אולי הטיפוס המוחצן, נטול הדאגות, השופע טונות של ביטחון עצמי.

לבסוף שאלו את עצמכם איזה מסר תרצו להעביר? האם תרצו לומר לאנשים לרדוף אחרי החלומות שלהם? שאסור לוותר על האהבה? שמה שחשוב זה כסף, סמים וסקס? שהחיים קצרים וצריך להנות מכל רגע?

אתם לא אנשי עסקים אלא מוזיקאים, כך שאין צורך להציב הכול בטבלה או במצגת, אבל הבנה טובה של החזון שלכם בתור אמנים היא הבסיס לכל שאר הדברים, מהשירים שלכם דרך המיצוב והמיתוג הוויזואלי שלכם, המסר והתדמית שלכם בתקשורת ועד לפיתוח הנוכחות שלכם על במה. אם אתם קוראים את השאלות האלה ואין לכם מושג מה לענות עליהן, רוב הסיכויים שגם הקהל לא ממש ידע "איך לאכול אתכם". אם אתם לא מבינים את עצמכם איך אפשר לצפות ממישהו אחר להבין אתכם?

השירים

ברגע שהבהרתם לעצמכם מה החזון שלכם, הגיע הזמן להתמקד באומנות שלכם. יכול להיות שלא כתבתם עדיין שיר אחד אבל יש לכם המון רעיונות, יכול להיות שיש לכם כמות שירים שתספיק בדיוק לאלבום או לאיפי, או שיכול להיות שיש לכם הרבה שירים לבחור מהם. המשך הדרך תלוי מאוד בסוג האמן שתרצו להיות. יש אמנים שייקחו את הרעיונות שלהם למפיק ויעבדו איתו על מנת להפוך אותם לשירים. יש גם כאלה שיש באמתחתם מאגר גדול של שירים מוכנים והם ממשיכים לכתוב כל הזמן. נסו להגיע למצב בו יש לכם מספיק שירים (או רעיונות) ממש "טובים". קחו בחשבון שאין ממש דרך להגדיר מה זה "טוב" מכיוון שאין דרך אמיתית ומדוייקת למדוד זאת. היות ואתם לא יכולים לשפוט את היצירה שלכם בצורה אובייקטיבית, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, היא לחשוף אותה לאנשים שאתם מכירים ובוטחים בהם ולבקש מהם לחוות דעה אוביקטיבית.
כשאתם בוחרים את השירים, יש כמה מלכודות נפוצות שכדאי להזהר מהן, לדוגמה לבחור בשירים חדשים בלבד מכיוון שכתבתם אותם לאחרונה ואתם עדיין נרגשים לגביהם, או לכלול את כל השירים שלכם מבלי לבדוק את ההתאמה בינם לבין עצמם או בינם לבין החזון שלכם. נסו להתייחס לאיסוף השירים כמו לתערוכת אומנות במוזיאון. אתם רוצים לבחור את המיטב, לוודא שאתם מציגים את האומנות שלכם על כל גווניה, אבל ליצור נושא מרכזי המאחד את הכל תחת כותרת שהקהל יכול להתחבר אליה. אם אין לכם מספיק שירים "טובים" תמיד תוכלו לכתוב עוד. אם יש לכם יותר מידי עשו בחירות חכמות וזיכרו שזה לא חייב להיות האלבום האחרון שלכם.

המטרה

לאחר שהבהרתם לעצמכם מה החזון שלכם ובחרתם את היצירות אותן תרצו "להציג", הגיע הזמן להבין את המטרה שלשמה אתם רוצים להוציא את הסינגל, האלבום או האיפי שלכם. האם אתם רוצים ליצור משהו מסחרי שאנשים ירצו לקנות? האם האומנות שלכם היא דרך לביטוי עצמי ללא כוונה להפוך את זה למשהו מסחרי?
לרוב מדובר באותן מטרות החוזרות על עצמן שוב ושוב. להשתמש באלבום ככלי לקידום עצמי, להציג את האומנות שלכם לעולם, להזין את קהל המעריצים הקיים שלכם, להגדיל את קהל המעריצים שלכם, לפתח את הסאונד והתדמית שלכם, לציין אירוע מיוחד (איחוד להקה, ציון עשור למשהו), ליצור משהו שניתן למכור בהופעות או משהו שניתן לקדם אונליין ובכך לקדם את החזון שלכם וכו'. המטרות עשויות להיראות לא רלוונטיות בשלב זה אבל הן מאוד רלוונטיות. אם אתם יוצרים משהו למכור בהופעות ואתם מופיעים במופעים המיועדים לכל הגילאים, כדאי להזהר בשימוש במילים מסויימות. אם אתם רוצים להתמקד בחזון המוזיקלי שלכם אולי אין צורך להקפיד שהשירים שלכם יתאימו לפלייליסט או לקהל כמה שיותר רחב.

חלקו השני של הפוסט יתמקד בעיבוד, בבחירת הצוות שלכם, בתקציב ובהיבטים הקשורים ספציפית לסוג הפרויקט (סינגל, איפי או אלבום שלם).

By | 2017-06-26T15:25:32+00:00 20 בינואר 2016|הפקה מוזיקלית|0 תגובות

השאר תגובה