הפקת אלבום – 5 דברים שאתם חייבים לעשות כדי להצליח בתהליך

לפניכם המאמר השני העוסק בתובנות שגיבשתי לעצמי במהלך שנותיי כמפיק מוזיקלי, לגבי מה לעשות ומה לא לעשות בדרך להפקת אלבום. במאמר הקודם חלקתי עמכם 5 טעויות שכדאי להימנע מהן כאשר אתם נכנסים לתהליך של הפקת אלבום. במאמר זה אחלוק עמכם 5 דברים שאתם יכולים וצריכים לעשות, כדי להגביר את סיכויי ההצלחה שלכם.

1. הקדישו את מירב זמנכם לכתיבת שירים ולא להקלטתם

אף אחד לא קונה שירים גרועים שנשמעים יפה. הפקה מהוקצעת מסייעת אמנם למקסם את פוטנציאל ההצלחה של שיר, אבל היא לא יכולה לשפר שיר גרוע. וודאו שהשירים שבחרתם להקליט מעולים עוד לפני שרגלכם דרכה בפיתחו של אולפן הקלטות. איכות המוזיקה שאתם משחררים מהווה חלק משמעותי מהדרך בה המעריצים שלכם רואים אתכם, לכן זוהי נקודה בעלת חשיבות מכרעת.
הבעיה היא שעל מנת לשמר את קהל המעריצים שלכם ולהגדיל אותו, עליכם לשמור על קצב קבוע של שחרור חומרים איכותיים, וזו משימה מאוד קשה. אם תאספו את השירים הטובים ביותר שלכם לאלבום ותקברו את השאר במגירה, לא תוכלו להזין את המעריצים שלכם בתוכן איכותי על בסיס קבוע. מצד שני, אם תקליטו ותשחררו כל שיר שכתבתם, אתם עלולים להציף את האוהדים שלכם בתוכן פחות טוב ממה שהייתם רוצים. לכן כדאי להקדיש את מירב תשומת הלב, הזמן והמשאבים, במהלך הפקת אלבום, לכתיבת שירים איכותיים. זה מה שבאמת חשוב. דאגו לכתוב כמה שיותר. זה יאפשר לכם לבחור את השירים הטובים ביותר ולהמשיך ולשפר את השאר. תמיד תוכלו לשמור שירים להוצאה מיוחדת, לאלבום הבא או לכל מטרה אחרת.

2. תכננו מראש כמה שירים להקליט

החלטתם להיכנס לתהליך הפקת אלבום ? לפני שאתם מתחילים לחפש אולפן הקלטות ומפיק, וודאו שאתם יודעים בדיוק כמה שירים ברצונכם להקליט ומה אתם רוצים להשיג באמצעות ההקלטה הזו. אם מטרתכם היא חתימה בלייבל, הגדלת קהל המעריצים ו/או למכור דיסקים בהופעות, התמקדו באי.פי או באלבום. אם, לעומת זאת, אתם מחפשים ליצור סביבכם באז תיקשורתי, כדאי יותר להתמקד בסינגלים. בכל מקרה, עליכם לבחור רק את השירים הטובים ביותר שלכם, גם אם מדובר בכמה שירים בודדים.
כשאתם בוחנים את החומר שלכם, עליכם לקחת בחשבון שלאלבום ולאי.פי. יש כמה יתרונות מובהקים על פני סינגלים.

אלבום נתפס בדרך כלל כהצהרת כוונות, שגם תורמת לסיקור תקשורתי נרחב יותר. על פי רוב, הוא גם רווחי יותר. כמות השירים באלבום מגדילה את הסיכוי לקלוע לטעם של מעריצים פוטנציאליים.
מצד שני, הפופולריות של האי.פי. גדלה בהתמדה. אם אתם קצרים בזמן ותקציב, או שיש לכם רק כמה שירים בודדים שהם טובים, האי.פי מאפשר לכם למקד את הפוקוס על כמה שירים טובים שעובדים טוב ביחד. אי.פי גם יקל עליכם לשכנע מעריצים פוטנציאליים שמה שמושך אותם אליכם אינו חד פעמי.
לעומת זאת סינגל, במיוחד אם הוא הראשון או השני שלכם, יתקשה לשכנע מעריצים פוטנציאליים שיש לכם המשכיות. סינגלים גם יוצרים סוג של רעב אצל מעריצים קיימים, מה שמגביר עליכם את הלחץ לשחרר עוד ועוד חומר.

ללא קשר לסוג המוצר שתחליטו לשחרר, ערכו חישוב זהיר של הזמן שיש באפשרותכם להקדיש לכל שיר במסגרת התקציב שלכם. עליכם לוודא שיש לכם אפשרות להקדיש לכל שיר את מלוא הזמן הדרוש כדי להגיע לתוצאה מושלמת. אל תנסו להקליט הכל כל עוד אין לכם תקציב בלתי מוגבל.

3. התחילו בלהקליט את עצמכם

אמנים רבים לא יודעים עד כמה זה קריטי להקליט כל פיסת רעיון שעולה בראשם בתהליך היצירה. התהליך הזה חיוני אם ברצונכם להגיע לאולפן הקלטות כשיש לכם תמונה ברורה ומגובשת של איך הייתם רוצים שהשיר שלכם יישמע בסוף התהליך.

כמפיק, מפתיע אותי כל פעם מחדש עד כמה אמנים שעבדו בצורה כזאת נכנסים לתהליך הפקת אלבום כשהם מוכנים בצורה טובה הרבה יותר מכאלה שלא עשו זאת. אמנים שמתכוננים בבית ודואגים להקליט כל שיר בערוצים ולהנציח כל רעיון אפשרי, יוצאים מהאולפן עם תוצאה טובה בהרבה, אפילו מאמנים שהסתפקו בהקלטת החזרות שלהם. כשאתם נכנסים לאולפן הקלטות עם דמו מפורט זה מאפשר לכל המעורבים בפרויקט להיזון מהרעיונות שלכם ולנתב את היצירתיות שלהם בצורה נכונה הרבה יותר, מכיוון שסיפקתם להם תמונה יותר ברורה של הכיוון אליו אתם רוצים שהשיר יגיע.

אגב, כדי לעשות זאת, אין צורך בידע מיוחד או בהשקעה כספית חריגה. כדי להקליט את עצמכם בבית, מספיקה לכם תוכנה פשוטה ולא יקרה כגון Garage Band, או Reaper, שתתן לכם את האפשרות להקליט את הרעיונות שלכם ולעבוד עליהם עד שתרגישו שהם מוכנים לשלב הבא בתהליך.

4. חפשו את הסאונד שלכם ברפרנסים

לפני שאתם נכנסים לתהליך של הפקת אלבום, צרו לעצמכם תמונה ברורה של איך שהייתם רוצים שהיצירה שלכם תשמע. חפשו הקלטות ואלבומים שנשמעים לכם דומים לאיך שאתם שומעים את היצירה שלכם בדמיונכם ונסו לנתח את המרכיבים שלהם. אילו כלים שימשו בכל שיר? כמה שירים? מה האורך של השירים? מה השינויים בסאונד, בקצב ובסולם בין שיר לשיר? ניתוח זהיר של שאלות מסוג זה יעזור לכם לגבש לעצמכם את הנוסחה המתאימה ביותר עבור הז’אנר שלכם.
היתרון הנוסף בתהליך זה הוא שזה יעזור לכם מאד בעבודה עם מפיק. קשה מאד להסביר איך אתם רוצים שהמוזיקה שלכם תשמע. קשה להשתמש במילים על מנת לתאר מהות של יצירה מוזיקלית. בנוסף, למילים מסוימות יכולה להיות משמעות שונה מאדם לאדם. לכן מומלץ ליצור רשימת רפרנסים לשמש כמודל לסאונד שאתם מחפשים.

5. היו מציאותיים בנוגע לתהליך ההקלטה

זה עשוי להיות החלק הקשה ביותר כיוון שהוא טומן בחובו הרבה מאד אחריות ו"אצבע על הדופק".

לפני שאתם בוחרים אולפן הקלטות או מפיק, בדקו אם אתם באמת מוכנים. אחרי הכל, אתם נכנסים למסע מתמשך ויקר. היו מציאותיים לגבי המוכנות שלכם ולגבי הקצב של תהליך היצירה שלכם. בנוסף, היו מציאותיים לגבי היכולת שלכם להשיג את מטרתכם במסגרת התקציב שיש בידכם. ודאו שאתם יכולים להרשות לעצמכם להקדיש לכל שיר את הזמן הדרוש לו. יחד עם זאת, שמרו על מידה מסוימת של גמישות. אם תוספת של 10% לתקציב שלכם תאפשר לכם לשפר כמה דברים שיהפכו את המוצר שלכם למעולה במקום טוב מאד, מצאו את הדרך לעשות זאת.
לפני כניסתכם לאולפן הקלטות, ערכו תיאום ציפיות עם המפיק, הטכנאי ויתר האנשים המעורבים בפרויקט. כולם מכירים את סיפורי האימה על שרלטנים ומפיקים עצלנים שזורקים לפח את החלומות של האמנים בעודם גורפים לעצמם סכומים יפים. המקרים האלה קורים בגלל שהדברים לא הובהרו מראש והאמנים לא ידעו מתי לקום וללכת.
לפני שאתם סוגרים משהו, גבשו לעצמכם את הציפיות שלכם מבחינת מקצועיות, מעורבות אמנותית וטכנית, תשומת לב, לוח זמנים ותשלום. בעולם המוזיקה אוהבים "לזרום" ולהיות ספונטניים, שזה אחלה. אבל זה לא אמור לשלול מכם את הזכות לעבוד עם מפיק / טכנאי ער / פיכח, שממש עובד כשהוא נמצא בעבודה, עומד בזמנים שקבעתם, מספק לכם אולפן וציוד תקין, מסוגל לספק לכם את התוצאה שהסכמתם עליה, קשוב לרעיונות שלכם ומשתף איתכם פעולה.
ברגע שגיבשתם לעצמכם את התנאים שלכם, בדקו אם הם מקובלים על הצד השני. אם תגיעו להסכמה, מה שנשאר לכם הוא לוודא שהצד השני אכן עומד בתנאים שהסכמתם עליהם. כשדואגים לערוך את תיאום הציפיות הזה מראש, זה מסייע לאמנים להימנע מויכוחים ותסכול ועשוי לבנות מערכת יחסים ארוכת טווח בין הצדדים, שתוביל לשיתוף פעולה פורה ויעיל בין האמן למפיק.

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.

By | 2017-06-26T15:06:54+00:00 15 ביוני 2017|הפקה מוזיקלית|0 תגובות

השאר תגובה