הקלטת לייב לעומת הקלטת ערוצים

בפוסט הקודם נגעתי בקצרה בנושא ההבדלים בין הקלטת הרכב לייב לבין הקלטת ערוצים. בפוסט זה אנסה להרחיב קצת יותר בנושא ולחלוק עמכם כמה תובנות שאולי יעזרו לכם להחליט מה יותר מתאים למוזיקה וליכולות שלכם, ובכך להגיע לתוצאה הטובה ביותר כתמורה לכסף שהשקעתם.

הקלטת לייב לעומת הקלטת ערוצים – מה מתאים לכם יותר.

אחד הנושאים השכיחים ביותר שעולים בפגישות עם לקוחות לגבי פרויקטים חדשים, הוא נושא הבחירה בין הקלטת לייב להקלטת ערוצים. פעמים רבות אני מוצא את עצמי מסייע ללקוח לקבל את ההחלטה על ידי הבהרת ההבדלים בין שתי השיטות ומה צריך לקחת בחשבון.
לכל אחת מהשיטות יש את היתרונות שלה וצריך לקחת בחשבון את הגישות והתוצאות השונות על מנת לקבל את ההחלטה הנכונה. מסיבה זו, רצוי שתבינו לעומק את ההבדלים בין שתי השיטות, שכן רוב הלקוחות לא ממש מבינים את ההבדל ובסוף התהליך נשארים עם מוצר שאינו עומד ברמת הציפיות שלהם.
לשתי השיטות יש הרבה מן המשותף, שכן בהקלטת ערוצים מקליטים ביצועים חיים (למען האמת, הדבר היחיד שהוא לא "חי" באולפן הוא תכנות מידי או לופים) ובהקלטת לייב הביצוע החי מוקלט על גבי מספר ערוצים (אלא אם מדובר בהקלטה עם מיקרופון אחד או זוג מיקרופונים בהצבת סטריאו).

 הלקטת לייב לעומת הקלטת ערוצים : אולפן הקלטות : אולפני הקלטות - אולפני סטורם

שתי השיטות נכנסות תחת הכותרת "הקלטת אולפן" אבל האבחנה ביניהן יוצרת את הרושם שמדובר בישויות נפרדות. שתיהן משתמשות (בגדול) באותן טכניקות, וכדי לקבל תוצאה טובה בכל אחת מהן תצטרכו אולפן טוב וטכנאי מיומן. להלן סקירה קצרה של היתרונות והחסרונות של כל אחת מהשיטות.

היתרונות בהקלטת לייב.

  • התקשורת בין הנגנים קלה וטובה יותר כשכולם מנגנים יחד באותו החדר.
  • ביצוע חי עשוי להצית ניצוץ בין הנגנים שיוסיף אנרגיה ו"פיל" למוזיקה.
  • לחלק מהאנשים ביצוע חי מרגיש אמיתי ואותנטי יותר מהקלטת ערוצים.
  • חלק מהמוזיקאים ייתנו ביצוע הרבה יותר טוב ב"הופעה" חיה מאשר בהקלטה סטרילית.

החסרונות בהקלטת לייב.

  • כל טעות בזמן הביצוע תוקלט, ללא כל אפשרות לתיקון נקודתי.
  • להפיק ביצוע מושלם מכל הנגנים בו זמנית עשוי להגדיל משמעותית את זמן האולפן הדרוש.
  • אם אין כימיה בין חברי הלהקה התוצאה עשויה להיות חסרת חיים ועומק.
  • כל חברי ההרכב חייבים להיות נוכחים בזמן ההקלטה, מה שמקשה על התיאום.
  • תצטרכו לבחור את הביצוע הטוב ביותר, מכל הבחינות, גם אם זה אומר שתאלצו לוותר על סולו הגיטרה המאולתר המדהים שהיה דווקא בביצוע אחר.
  • הקלטת לייב תגביל את הטכנאי בבחירת המיקרופונים כדי להקטין למינימום האפשרי את בעיית הזליגה של הסאונד.
  • בעיית הזליגה גם תגביל את הטכנאי, במידה מסוימת, במהלך המיקס, דבר שעשוי להאריך את הזמן הנדרש להגיע לתוצאה אופטימלית.
  • תהליך ההקמה לצורך הקלטת לייב דורש יותר תכנון ופתרון בעיות, ויארך יותר זמן.

היתרונות בהקלטת ערוצים.

  • ניתן לתקן טעות בביצוע בצורה נקודתית, ללא צורך להקליט את שאר התפקידים מחדש.
  • ניתן לבחור את הביצועים הטובים ביותר של כל נגן ועל ידי כך להגיע לתוצאה אופטימלית.
  • ניתן להתמקד בחלקים מהשיר כך שאין צורך לנגן את כל השיר מתחילתו עד סופו בצורה מושלמת, כל פעם מחדש.
  • אין חובה שכל חברי ההרכב יהיו נוכחים באותו זמן, דבר שמקל על התיאום.
  • קל ומהר יותר לערוך ביצועים נפרדים מהקלטת לייב וזה חוסך זמן וכסף.
  • כשמקליטים עם מטרונום ניתן להעתיק קטעים שלמים של מוזיקה, במידת הצורך, וגם זה חוסך זמן וכסף.
  • בעיות הזליגה לא קיימות כך שאין הגבלה מבחינת בחירת מיקרופונים או תהליך המיקס.

החסרונות בהקלטת ערוצים.

  • קשה לשכפל את האנרגיה שקיימת בביצוע חי, בתנאים "סטריליים".
  • השאיפה להגיע לביצוע המושלם יכולה להרוס את ה"פיל" והאותנטיות של המוזיקה.
  • האפשרות לחפש את הסאונד המושלם יכולה בקלות להפוך להסחת דעת ובזבוז זמן מיותר.
  • הזמינות של אפקטים וסוגי עיבוד קול אחרים יכולה בקלות להפוך את השימוש בהם למוגזם ולפגוע בתוצאה.
  • לחלק מהאנשים הקלטת ערוצים מרגישה חסרת חיים ופחות אותנטית.

רוב האנשים מבינים את ההבדל בין שתי השיטות. מה שרוב האנשים לא מבינים זה שבבחירה של אחת מהשיטות יש לקחת בחשבון את הזמן והעלות שיידרשו על מנת להגיע לתוצאה האופטימלית. פגשתי לא מעט להקות שרצו להקליט שמונה שירים בארבע שעות ("לוקח לנו בד"כ שעה לנגן את כל הסט שלנו!!!"). לרוב הם מבקשים לעשות את זה אפילו בפחות זמן מכיוון שהם מאמינים שהם מסוגלים לנגן את זה מושלם, ומריצים את כל הסט שלוש פעמים בחזרה. האמת היא שזה לא כל כך פשוט.
בד"כ הם בוחרים להקליט לייב כי הם מאמינים שהם יכולים פשוט להריץ את כל הסט בצורה מושלמת בפעם הראשונה, וזה יישמע בדיוק כמו שהם מדמיינים את זה. הם שוכחים לקחת בחשבון טעויות וטייקים חוזרים, ושוכחים להקצות זמן לתהליך המיקס. בסופו של דבר הם נשארים רק עם חלק מהשירים שהם תכננו להקליט, והתוצאה לא תואמת  את הציפיות שלהם. בירור קצר עם הלהקה מגלה בד"כ, שהם ציפו לקבל תוצאה שנשמעת כמו אלבום מסויים שהם אהבו, שלקח שבוע להקליט אותו ועוד שבוע לעשות לו מיקס ומאסטרינג.

 הלקטת לייב לעומת הקלטת ערוצים : אולפן הקלטות : אולפני הקלטות - אולפני סטורם

הקלטת לייב עשוייה להנציח קסם מסויים שלא קיים בהקלטת ערוצים. על מנת לקבל תוצאה טובה בהקלטת לייב, הביצוע חייב להיות מאד מהודק וחברי ההרכב חייבים להרגיש בנוח במעמד ההקלטה ואחד עם השני. לנגן טוב בהופעה שונה לחלוטין מלנגן טוב לייב באולפן. כמובן שגם האולפן צריך להיות מותאם להקלטת לייב והטכנאי צריך להיות מיומן בסוג כזה של הקלטה ולדעת גם איך לגשת נכון למיקס של הקלטה מסוג זה.
מצד שני, הקלטת ערוצים לא חייבת להיות סטרילית וחסרת חיים. מפיק טוב ידע ליצור את האנרגיה והדרייב המיוחסים בדרך כלל לביצוע לייב, ולגרום להקלטות להשמע אנרגטיות ומלאות חיים. היתרון הגדול של הקלטת ערוצים הוא שליטה מוחלטת. בנוסף, אם אחד מחברי הלהקה עושה טעות, אין צורך להקליט שוב את כל הלהקה. התוצאה שתתקבל תהיה בדרך כלל הרבה יותר מהודקת ומלוטשת, עם הרבה יותר אופציות וחופש פעולה מבחינת מיקס.

יש גם אופציה שלישית, המשלבת בין שתי השיטות ומאפשרת לנו להנות מחלק מהאנרגיה וה"פיל" של ביצוע חי יחד עם הדיוק והליטוש של הקלטת ערוצים. בשיטה זו הלהקה תנגן חי עם ערוץ קליק, כשמה שמוקלט בפועל זה רק חטיבת הקצב, שתשמש אחר כך בסיס להקלטת ערוצים של שאר התפקידים. זה יאלץ את הלהקה להשתמש באוזניות לצורך מוניטורינג, הבס והגיטרות יחוברו דרך DI וכו', אבל זה יאפשר לכולם לנגן יחד ולהפיק מחטיבת הקצב (בס ותופים בד"כ) את הקסם שבביצוע החי, ללא זליגות מיותרות. בסיום התהליך שאר חברי הלהקה יכולים להקליט את התפקידים שלהם, כל אחד בתורו.

כתמיד, אשמח אם תגיבו כאן ותחלקו את התובנות שלכם לגבי השיטה המועדפת עליכם והסיבות לכך.

By | 2017-06-26T15:26:02+00:00 6 בינואר 2016|הפקה מוזיקלית|2 תגובות

2 תגובות

  1. הארפר 6 בינואר 2016 , 17:01השב

    האם ניתן להקליט אצלך בכל שלוש השיטות?

    • itsik 6 בינואר 2016 , 17:31השב

      בהחלט.

השאר תגובה