השיר החדש לא מקבל צורה? הנה כמה דברים שכדאי לבדוק

מכירים את הסיטואציה בה אתם עובדים על השיר החדש אבל לא מצליחים לגרום לו לעבוד? למרות שניסיתם כל דבר שעלה על דעתכם, הקסם פשוט לא קורה? כמפיק מוזיקלי אני נתקל לפעמים במצבים כאלה, בהם גם אם אני מצליח להתקדם עוד כמה צעדים בזכות הידע והנסיון, עדיין מגיע הרגע בו התהליך נתקע והקסם פשוט לא קורה. בנקודה זו אני נוהג לעצור את התהליך ולשאול את עצמי כמה שאלות שמטרתן לעזור לי לאבחן במדויק את הבעיה, כדי שאוכל לפתור אותה ולהתקדם הלאה.
אם גם אתם נתקלתם במצב כזה, לפני שאתם מרימים ידיים ועוברים לשיר הבא, הנה השאלות שעשויות לעזור גם לכם לאבחן במדויק את הבעיה ולפתור אותה.

1. האם כל הנגנים מכירים את התפקידים שלהם בצורה יסודית?

בדקו אם יש מישהו מהנגנים שלא לגמרי בטוח לגבי התפקיד שלו. בניית שיר משולה לבניית פאזל בו כל נגן / כלי / תפקיד מהווה חלק מהפאזל. אין שום דרך "להעמיד" את השיר ולגרום לו לעבוד מבלי שכל אחד מהנגנים ישלים את החלק שלו בפאזל.

2. האם כולם מנגנים את התפקידים שלהם בצורה זהה בכל פעם?

שאלה זו קשורה גם לשאלה הקודמת. תפקיד (שהוא לא סולו או אלתור מכוון) חייב להיות מנוגן בצורה זהה בכל פעם. כל שינוי בתפקיד מוגדר עלול לפגוע בדבק של העיבוד ובהידוק הכללי של השיר (בהנחה שלא מדובר על מוזיקת ג'אז המבוססת על אילתור).

3. האם קיימת דינמיקה בנגינה?

דינמיקה היא תנאי הכרחי אם רוצים שהשיר "יעבוד" ולא יהיה משעמם ו/או מונוטוני. בדקו: האם השיר "נושם" מבחינת ווליום ודינמיקה? האם עוצמת הבתים קטנה יותר מעוצמת הפזמונים או הגשר?

4. האם ההידוק של השיר נפגע כשמנסים לנגן חלש?

שיר חייב להיות מנוגן בצורה מהודקת ומדויקת. לפעמים קל יותר לנגנים (במיוחד אם אין להם הרבה נסיון) לנגן בצורה מהודקת כשמנגנים חזק. במקרה כזה, המקטעים החזקים של השיר יישמעו טוב בעוד המקטעים הרכים / החלשים שלו יתפזרו ויאבדו מיקוד. האם הדיוק והסאונד של הנגנים נפגע כשהם מנסים לנגן חלש יותר?

5. האם ההתחלות והעצירות בנגינה מהודקות?

אחד הדברים המרשימים ביותר בהאזנה לשיר הוא הדיוק וההידוק של הנגנים בהתחלות ובעצירות של הנגינה. מדובר כאן לא רק על תזמון מדויק, אלא גם על האופי והדינמיקה שמפיק כל נגן. אם לדוגמה, רוב הנגנים מנגנים עצירה כסטקטו חד ועוצמתי בעוד אחד הנגנים מנגן אותה כצליל מתמשך ורך, זה יישמע רע. האם כולם מנגנים את העצירות וההתחלות באותה צורה?

6. האם חטיבת הקצב מנגנת בצורה מהודקת?

מעבר לשאלת הדיוק הקצבי של המתופף והבסיסט, יש חשיבות מכרעת לאינטראקציה ביניהם. הבסיסט והמתופף חייבים למקד את מירב תשומת הלב אחד בשני ולנגן ביחד. זו הדרך היחידה לגרום לחטיבת הקצב של הלהקה ליצור את "הגרוב" של השיר, שזה אחד הגורמים המכריעים בהצלחה של השיר. האם המתופף והבסיסט "יושבים" מבחינה קצבית? האם הם מנגנים ביחד בצורה מהודקת?

7. האם הטמפו מתאים לשיר?

לפעמים קשה לנסות דברים חדשים מכוח ההרגל. אם התרגלתם לנגן את השיר בטמפו מסויים לא תמיד תחשבו על האופציה לבדוק איך ישפיע שינוי הטמפו על הדרייב של השיר. נסו לנגן את השיר קצת מהר יותר ולאט יותר ובדקו איך זה משפיע על השיר. האם זה מוסיף לו דרייב או אולי הופך אותו למרוח / מהיר מדי?

8. האם הסולם מתאים לזמר/ת?

קשה להפריז בחשיבות התאמת השיר למנעד הקולי של הזמר/ת. מלבד השאלה אם הסולם גבוה / נמוך מדי, לסולם יש השפעה על גוון הקול של הזמר/ת. שירה בחלק הנמוך של המנעד תפיק גוון קול שונה משירה בחלק הגבוה של המנעד. האם הזמר/ת מתקשה להגיע לצלילים מסוימים? האם נוח לו/ה לשיר את כל השיר, האם גוון הקול שמתקבל מתאים לשיר?

אם אחרי ששאלתם את עצמכם את כל השאלות האלה אתם עדיין לא מצליחים להתקדם, אולי כדאי שתחזרו לשיר הזה ביום אחר. לפעמים כשמתחילים מחדש עם ראש נקי מצליחים לעבור את המשוכה ולהמשיך להתקדם. גם אם תגלו שהעיבוד של השיר לא טוב כמו שחשבתם ועליכם להתחיל מהתחלה, אתם עדיין נמצאים בדרך לפתרון הבעיה ולהשלמת השיר.

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.

By | 2017-06-26T15:02:09+00:00 22 ביוני 2017|הפקה מוזיקלית|2 תגובות

2 תגובות

  1. חגי 29 ביוני 2017 , 16:00השב

    בהחלט עושה סדר.

    רוב הדברים הם ברורים וידועים, וכנגן, אני מוצא את עצמי עוסק בנקודות השונות שהוזכרו בבלוג מפעם לפעם. אבל בהרבה מהמקרים אנחנו לא שמים לנו כנקודות את הדברים שהוזכרו בבלוג מה שגורם לנו לפעמים "להפיל בין הכיסאות" נקודות שונות, דבר שגורם לשיר לפעמים לא להישמע בצורה האופטימלית שלו, וקשה להבין למה.

    בסך הכל, ברגע שעובדים עם "תפריט" ברור, יש סדר עבודה, זוכרים על מה לשים את הדגש. יש אג'נדה והזמן שלנו בחדר החזרות נהיה אופטימלי.

    • איציק 30 ביוני 2017 , 7:10השב

      גם אני מוצא את עצמי לפעמים במצב בו אני בוחר לעצור את התהליך ופשוט לעבור נקודה, נקודה על "התפריט" כמו שקראת לו … זה פשוט ונוח יותר מאשר להחזיק את הכול בראש.

השאר תגובה