טיפים לבניית תפקידי גיטרה מוצלחים

בפוסט זה אחלוק איתכם כמה טיפים לבניית תפקידי גיטרה מוצלחים. תמיד הייתי מוקסם מתהליך ההקלטה, במיוחד מהדרכים בהן ניגשים גיטריסטים שונים לבניית התפקידים והצבעים בשירים שונים. יש כאן המון יצירתיות וטעם אומנותי אותם לא ניתן לתרגם למילים, אבל יש גם תהליכי מחשבה וטכניקות שונות שכל אחד יכול לשלב בבניית התפקידים בשיר.

אחלוק איתכם כאן כמה רעיונות וטכניקות שפיתחתי במהלך שנים רבות של עבודה כגיטריסט סשנים. תחילה אעבור על כמה טיפים כלליים ואחר כך אחלוק את הדרך בה אני ניגש לבניית תפקידי גיטרה בכול הפרויקטים שלי.

נגנו בצורה שתורמת לשיר

הכוונה כאן היא לבנות תפקידי גיטרה שלא יפריעו לשירה. ברוב סגנונות המוזיקה, תפקיד הגיטרה הוא לתמוך בשיר. אם התפקיד הוא קיצבי, דאגו להינעל איתו על גרוב התופים. וודאו שתפקידים מלודיים לא יפריעו לשירה בשום צורה.

חשבו כמפיקים

נסו תמיד לראות את התמונה הגדולה. בנו את התפקידים שלכם בקונטקסט של השיר כאשר מה שמנחה אתכם הוא איך התפקיד משרת את השיר והאם הוא יפה או מעניין ביחס לשיר ולא כשלעצמו.

צרו פלטת צבעים עשירה ככל האפשר.

אם יש לכם כמה גיטרות/אפקטים/מגברים, השתמשו בכמה שיותר מהם על מנת ליצור פלטת צבעים מגוונת כמה שיותר מבחינת סאונד. אם זה לא המקרה, עדיין תוכלו ליצור הרבה מאוד סאונדים מעניינים על ידי סיבוב כפתורים, שימוש במצבי פיקאפ שונים, דינמיקה בנגינה וכו'

סאונד רטוב לעומת יבש ובהיר לעומת כהה

אני נוטה לבנות את רוב התפקידים יחסית יבשים מבחינת אפקטים מבוססי זמן, אבל פעמים רבות אני מתבל זאת על ידי הוספת תפקיד "רטוב" מאוד, המוסיף קונטרסט מעניין. אני נוקט באותה גישה לגבי סאונדים כהים לעומת בהירים. סאונד צלול ובהיר של טלקסטר עובד נהדר בשילוב עם סאונד כהה וחם של לס-פול.

אל תחששו מסאונד קיצוני או "מכוער"

אל תפחדו מסאונדים קיצוניים, כל עוד הם יושבים טוב במיקס. הרבה אנשים יופתעו לגלות עד כמה רע יכולים להישמע לפעמים ערוצי גיטרה כשמבודדים אותם משאר השיר. בספקטרום התדרים יש מקום מוגבל המסוגל להכיל מספר תפקידי גיטרה המנגנים בו זמנית. לפעמים סאונד עם דגש קיצוני על המיד (טווח התדרים האמצעי) הוא הבחירה הטובה ביותר. כעיקרון, נסו לחשוב קצת כטכנאי מיקס ולא כגיטריסט המחפש תמיד את הסאונד הגדול והמגניב ביותר.

בסשנים מרוחקים, למדו למקסס תוך כדי תנועה

כשאני מקליט ערוצי גיטרה לסשן מרוחק, אני עושה מיקס בסיסי לערוצי הגיטרה תוך כדי תנועה. בדרך כלל מדובר על קצת איקיו וצידוד. לרוב אני חותך הכול מתחת לאיזור ה – 100Hz, חותך עד 3dB סביב ה – 450Hz ומוצא טווח תדרים נחמד באיזור המיד להגביר, בכל אחד מהערוצים. זה עוזר לי לראות את התמונה הגדולה ולהחליט אם השיר צריך עוד תפקידי גיטרה. בסיום העבודה, אני מייצא את הערוצים כפי שהוקלטו, ללא שום עיבוד, כדי שהטכנאי יוכל לקבל את ההחלטות האלה בשלב המיקס.

צרו מעברים חלקים

לפעמים אני אוהב להשוות את המעברים בשיר (לדוגמא בין הבית לפזמון) למסירת המקל במירוץ שליחים. נסו להגניב את תפקיד הגיטרה בפזמון, כמה תיבות לפני סיום הבית. על אותו עיקרון, אל תחתכו את הגיטרה בסיום הבית בצורה חדה. תנו לה לדעוך באופן טבעי לתוך התיבה הראשונה של הפזמון. זה מייצר תחושה יותר טבעית והופך את המעברים ליותר מעודנים ופחות בוטים.

בזאת סיימנו את הטיפים הכלליים. עכשיו בואו נעבור לגישה האישית שלי לבניית תפקידי גיטרה.

1. האזינו ורשמו לעצמכם הערות.

לפני שאני לוקח ליד גיטרה, אני מאזין לגייד כמה פעמים על מנת לקבל תחושה של השיר, המלודיה, המהלכים ההרמוניים וכו'. אני גם רושם לעצמי סקיצה פשוטה של מבנה השיר. לעיתים קרובות הלקוח שולח גם כמה שירים כרפרנס לסאונד ולגישה אותה הוא מחפש, שגם להם אני מאזין. רק לאחר שגיבשתי לעצמי תמונה ברורה של איך המוצר הסופי צריך להישמע, אני מתחיל בתהליך ההקלטה.

2. התחילו עם הפזמון.

אני תמיד מתחיל עם הפזמון. זה טיפ שלמדתי מאחד הרעיונות עם טים פירס, אחד מנגני הסשנים האהובים עלי. הפזמון הוא בדרך כלל נקודת מיקוד בשיר והוא גם דינמי מאוד. אם תתחילו בפזמון, לרוב תצליחו להימנע מלהכניס את עצמכם לפינה בה הבתים כבר מלאים בתפקידים ואתם צריכים להאבק על מנת לעשות את הפזמונים גדולים יותר.

3. הכפילו תפקידי קצב או הקליטו אותם פעמיים על מנת לצודד אותם לכיוונים מנוגדים.

הכפלת תפקידים קצביים על מנת לצודד אותם חזק לשמאל ולימין, עובדת נהדר ליצירת סאונד מודרני. לפעמים אני מכפיל גיטרות אקוסטיות, לפעמים חשמליות ולפעמים את שתיהן, זה תלוי במה שמשרת את השיר עליו אני עובד.

טכניקה נוספת בה אני משתמש היא יצירת תפקידים משלימים. לדוגמה תפקיד אחד יהיה לפרוט אקורדים מלאים וגדולים והתפקיד השני יהיה לנגן ארפג’יו מתחת לאותם אקורדים. או לדוגמה תפקיד אחד יהיה לנגן רעיון מסויים על הפעמה ראשונה והשניה בעוד התפקיד השני יהיה למלא את החלל בין הפעמות. האפשרויות הן אינסופיות.

4. הוסיפו גיטרות לפתיח, לבתים ולמעברים.

כשסיימתי עם הפזמונים אני עובר לבתים, לפתיח ולמעברים. אני נוטה למלא הרבה פחות בבתים. זה מייצר ניגוד בין הבתים לפזמונים, גם בדינמיקה וגם בסאונד, דבר שמשרת את השיר. טכניקה יעילה היא להכניס תפקיד חדש באמצע הבית. זה יוצר תנועה ובונה מתח ככול שמתקרבים לפזמון.

טיפ נוסף לגבי הבתים. גם זה טיפ שלמדתי מטים פירס. השתמשו בבית השני או השלישי על מנת להוסיף סאונד או תפקיד לא סטנדרטי או אפילו קצת מוזר. זה מסוג התפקידים שלא יהיו בחזית של המיקס אבל בהחלט יורגשו ברקע. ערכו ניסויים עם דברים כמו דיליי הפוך, וואמי, תפקיד או סאונד שמזכיר סינטיסייזר, פילטרים מסוגים שונים, שילובי אפקטים מוזרים או כל סוג אחר של סאונד נדיר. זו הזדמנות טובה למצוא את האפקט ההוא ששכחתם בארון וליצור משהו ייחודי.

בפתיחות ומעברים (הנמצאים בדרך כלל על אותם מהלכי אקורדים) אני משתדל לבנות תפקידים פשוטים שייחרתו בזכרון. לרוב השיר דורש תפקיד מלודי שישמש גם בפתיח וגם במעברים. במקרה כזה, קשה מאוד לטעות אם תבססו את התפקיד על המלודיה של השירה.

5. צרו משהו ייחודי לסי פארט.

בדרך כלל הסי פארט מציג רעיונות חדשים. מהלך הרמוני חדש, טוויסט במילים, גרוב תופים חדש וכ'. לכו עם, לפעמים הוספת סאונד או טקסטורה חדשה לסי פארט עושה פלאים לשיר.אם הגיטרות שלכם היו נקיות עד עכשיו, נסו לבחור בסאונד מלוכלך. אם הסאונד היה רטוב ואוורירי אולי תנסו סאונד יבש וכבד יותר. לפעמים מספיקה הוספת סאונד אחד חדש לסי פארט כדי לגרום לו להתבלט ולתפוס את מקומו בשיר. לפעמים זה יכול להיות רעיון מעולה להמשיך את הסאונד לשיא של השיר, אם זה הסולו או הפזמון השלישי, גם זה משהו שכדאי לנסות.

6. המתיקו את זה עוד טיפה.

אוקיי, אז יש לנו גיטרות בכול השיר, הפזמונים מדליקים, הבתים מיוחדים והסי פארט מרים את הכול עוד טיפה. בשלב זה אני אוהב להאזין פעם אחת נוספת ולהבין אם יש דברים שאני יכול להוסיף שימתיקו את השיר עוד טיפה. לפעמים אוסיף קצת מעברים בבית או אכפיל חלק מלודי באוקטבה אחרת, אולי אפשר להוסיף שטיח שיוסיף קצת קסם לפזמון. הרעיונות הקטנים האלה יכולים לפעמים לעשות את כל ההבדל בין משהו ממוצע למשהו שנחרת בזיכרון.

זהו זה. אני מאוד מקווה שנהנתם מההצצה מאחורי הקלעים של תהליך העבודה שלי. אתם מוזמנים לקחת את הרעיונות האלה ולנסות אותם בפרויקט הבא שלכם. אשמח אם תגיבו כאן עם רעיונות וטיפים משלכם.

 

By | 2017-06-26T15:26:41+00:00 15 בדצמבר 2015|גיטרות|0 תגובות

השאר תגובה