להשיג נקיון בנגינה על גיטרה חלק ב'

במאמר הקודם, התחלנו לבחון בעיות נקיון בנגינה על גיטרה ואת הדרכים לפתור אותן.
למי שלא זוכר, חילקנו את הנושא לשני חלקים. החלק הראשון, בו עסקנו במאמר הקודם, התמקד בצלילים אותם אנחנו מעוניינים לשמוע. החלק השני מתמקד בצלילים אותם איננו מעוניינים לשמוע, שניתן לשייך אליהם כל סוג של רעש ו/או צליל הנוצר במהלך נגינה על גיטרה, מבלי שהתכוונתם לכך. זה הנושא בו מתמקד מאמר זה.

במידה ולא נתקלתם בבעיות שתארתי במאמר הקודם, או לחילופין פתרתם אותן והנגינה שלכם עדיין לא מספיקה נקיה לטעמכם, כנראה שהבעיה נמצאת דווקא בצלילים אותם אינכם מעוניינים לשמוע. אם אתם חווים את התופעה הזו, המאמר הזה עשוי לעזור לכם רבות בשיפור הטכניקה להשתקת רעשים מיותרים מהמיתרים.

המפתח להשתקת רעשים מיותרים בנגינה על גיטרה הוא חסימה יעילה של המיתרים אותם איננו מעוניינים לשמוע. יש הרבה מאד שיטות לעשות זאת ובסופו של דבר, כל אחד בוחר לעצמו את השיטות שהוא מעדיף (כמובן בתנאי שהוא מודע לבעיה ומנסה לפתור אותה). במאמר זה אפרט את השיטות בהן אני משתמש על מנת להתמודד עם הבעיה, שאותן אני גם מעביר לתלמידים שלי.

איך מנקים רעשים לא רצויים בנגינה על גיטרה ?

ראשית, עלינו לחלק את המיתרים לשתי קבוצות, האחת כוללת את המיתרים הנמוכים (העבים) והשניה את המיתרים הגבוהים. הסיבה לחלוקה זו היא שכל אחת מהקבוצות דורשת שימוש בטכניקות שונות על מנת להשיג את התוצאה הרצויה.

השתקת רעשים במיתרים הנמוכים

השיטה הרווחת אצל רוב הגיטריסטים לחסימת המיתרים הנמוכים היא שימוש בכרית כף היד. למרות שהטכניקה הזו די יעילה בהשתקת רוב הרעשים העשויים להיווצר בנגינה על גיטרה, יש בה שני חסרונות עיקריים:

בשימוש בשיטה זו, תמיד יהיה עיכוב קצר בהשתקת הרעש של מיתר שזה עתה נוגן וזאת משתי סיבות:  

  • הרקמה של כרית כף היד רכה יחסית, מה שגורם לכך שייקח לה מעט יותר זמן לעצור את הוויברציה של המיתר.
  • קשה למקם את כרית כף היד בצורה מדויקת מספיק על מנת לחסום ביעילות מיתרים הסמוכים למיתרים המנוגנים.

כשמשתמשים בכרית כף היד לחסימה, התנוחה הטבעית של כף היד ממקמת את המפרט רחוק מהמיתרים- מה שעשוי לפגוע בדיוק, בתזמון ובדינמיקה של הפריטה.

כגיטרה : אולפן הקלטות : אולפני הקלטות - אולפני סטורםדי להתגבר על חסרונות אלה, נסו להשתמש בצידו החיצוני של האגודל של היד הפורטת על מנת לחסום את המיתרים. התנוחה הטבעית של היד, בשימוש בטכניקה הזו, תמקם את המפרט במיקום הרבה יותר נכון לפריטה נוחה ויעילה.
מעבר לכך, העיכוב בהשתקת המיתר יקטן באופן משמעותי או אפילו יעלם לגמרי. זאת מכיוון שהרקמה בצד האגודל קשה יותר מזו שבכרית כף היד, מה שמביא לעצירה מהירה בהרבה של הוויברציות של המיתר.

טכניקה נוספת שעשויה לסייע במקרים מסויימים, היא שימוש באגודל של היד המאצבעת לחסימת מיתרים שלא אמורים להשמע, על ידי חביקה של הצוואר מלמעלה. לא תמיד ניתן לעשות זאת, אבל במקרים בהם ניתן להשתמש בטכניקה הזו, כדאי לעשות זאת מכיוון שזה ישחרר את היד הפורטת לדברים אחרים, מה שיעזור כמובן לנגינה.

השתקת רעשים במיתרים הגבוהים

יש גיטריסטים לא מעטים שלא מודעים בכלל לאפשרות להשתיק רעשים מיותרים מהמיתרים הגבוהים בנגינה על גיטרה. הרוב בדרך כלל משלימים עם הרעשים כרוע הכרחי או שמנסים להשתיק אותם תוך שימוש ביד הפורטת, בדרך כלל ללא הצלחה.

כדי להתמודד עם רעשים מהמיתרים הגבוהים בנגינה על גיטרה, עלינו להבין שניתן להשתמש ביד המאצבעת לפעולות נוספות מלבד האיצבוע עצמו. עם קצת אימון ותשומת לב, ניתן לעשות זאת ביעילות רבה, מבלי לפגוע בנגינה עצמה.

אני משתמש בדרך כלל באחת משלוש טכניקות להשתקת רעשים מהמיתרים הגבוהים, אותה אני בוחר בהתאם למצב בכל רגע נתון.

  • במידה ויש לי אצבע פנויה לפני האצבע בה אני משתמש לאיצבוע מיתר ברגע נתון, אני משתמש בה על מנת לחסום את המיתרים שלא אמורים להשמע באותו רגע. אני עושה זאת על ידי הנחת האצבע על שלושת המיתרים הגבוהים מבלי ללחוץ עליהם.
  • במידה ויש מיתרים מתחת למיתר שאני מאצבע באותו רגע, שאינם אמורים להשמע, אני משתמש בחלק הפנימי של האצבע המאצבעת על מנת לחסום אותם. אני מניח את האצבע כך שחלקיה הקרובים יותר לכף היד נחים על המיתרים שמתחת למיתר המאוצבע וחוסמים אותם.
  • כשאני מאצבע מיתר, אני ממקם את האצבע מעט גבוה יותר על המיתר. בצורה כזו, הרקמה שעל קצה האצבע נוגעת במיתר הנמצא מעל למיתר המאוצבע וחוסמת אותו.

במידת הצורך, ניתן גם להשתמש באצבעות הפנויות ביד הפורטת על מנת לחסום מיתרים גבוהים בתנאי שהם נמצאים מתחת למיתר עליו אתם פורטים. בשילוב נכון עם היד המאצבעת, תוכלו להבטיח שהנגינה שלכם תהיה נקיה לחלוטין מכל צליל ורעש לא מתוכננים.

שילוב של טכניקות אלו עם הטכניקות להשתקת המיתרים הנמוכים, יכול להפוך את הנגינה שלכם לנקיה הרבה יותר ותוכלו להבטיח שהצלילים היחידים שיישמעו הם אלה שאתם מעוניינים לשמוע.

אם תשכילו לשלב את הטכניקות לשיפור הסנכרון בין הידיים עליהן דיברנו במאמר הקודם, עם טכניקות החסימה שנדונו כאן, מובטח לכם שיפור ניכר מאד ברמת הנגינה שלכם על גיטרה.

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.

By | 2017-06-26T15:10:50+00:00 15 במרץ 2017|גיטרות|0 תגובות

השאר תגובה