ללמוד לנגן בגיטרה משמיעה חלק א'

האם שמתם לב שאתם מסוגלים לשיר או לזמזם כל מנגינה שאתם שומעים מיד ובלי טעויות? איך שהוא כשאתם שומעים שיר, אתם יודעים בדיוק איך לתפעל את מיתרי הקול שלכם אינטואיטיבית כדי לחזור על מה שאתם שומעים ללא טעויות. אבל אם תנסו לנגן בגיטרה את אותה המנגינה משמיעה, זה פתאום ייראה לכם קשה. מה הסיבה לכך?

לכאורה, המיומנות הדרושה לכך זהה בשני המקרים: עליכם לשמוע משהו, לזכור אותו ולשחזר אותו. ההבדל היחיד בין שני המקרים הוא הכלי בו אתם משתמשים לשלב האחרון. למעשה, היכולת לנגן משמיעה היא היכולת לשלוט בגיטרה שלכם באותה צורה בה אתם שולטים בקול שלכם.

בסדרת המאמרים הזו אנסה להראות לכם כיצד ללמוד לנגן בגיטרה משמיעה, אסביר לכם איך עובד התהליך ואציע לכם תוכנית עבודה מסודרת, שתסייע לכם לפתח את המיומנות הזו.
אבל ראשית, בואו נבחן כמה הנחות שגויות הקשורות לתהליך.

האם ניתן בכלל ללמוד לנגן בגיטרה משמיעה?

יש כאלה המאמינים שלא ניתן ללמוד לנגן בגיטרה משמיעה. הם יוצאים מנקודת הנחה שמדובר פה על איזה כשרון ייחודי שאו שנולדים איתו או שלא. זה לא נכון. כמו ברוב המיומנויות המוזיקליות, מדובר פה בתהליך של לימוד ואימון. אם אתם מסוגלים ללמוד לשיר או לזמזם מנגינה משמיעה, אתם יכולים גם ללמוד לנגן בגיטרה משמיעה! אין גם צורך להמתין עד שתשתפרו בנגינה שלכם. למעשה, אתם יכולים להתחיל לפתח את היכולת הזו מרגע שאתם מתחילים ללמוד לנגן. אל תשכחו שהגיטרה היא כלי שנועד לאפשר לכם לבטא את הרעיונות המוזיקליים שלכם, בדיוק כמו הקול שלכם.

האם צריך שמיעה אבסולוטית כדי להצליח לנגן בגיטרה משמיעה?

שמיעה אבסולוטית היא היכולת לשמוע צליל ומיד לדעת איזה תו זה- דו, רה במול, פה דיאז וכו'. יש אנשים שטוענים שניתן לפתח שמיעה אבסולוטית אבל למיטב ידיעתי, מדובר ביכולת שנולדים איתה- או שיש לכם שמיעה אבסולוטית, או שלא.

בכל מקרה, שמיעה אבסולוטית היא דבר די נדיר ובפועל, אינכם צריכים אותה כדי לדעת לנגן בגיטרה משמיעה או לעשות מוזיקה טובה. למעשה, לרוב המכריע של המוזיקאים המקצועיים אין שמיעה אבסולוטית. זה כולל בין היתר מוזיקאים כמו אריק קלפטון, ג’וני מיטצ’ל, פול גילברט, מיילס דיוויס, סטרבינסקי, דיוויד בואי, לאונרד ברנשטיין, קרלוס סנטנה ועוד רבים וטובים. למעשה, הכותבים והמבצעים של כמה מהיצירות המוזיקליות המוכרות ביותר בכל הזמנים לא ניחנו בשמיעה אבסולוטית.

מה שיש לכל המוזיקאים הנ"ל נקרא שמיעה יחסית, שזו היכולת לשחזר צלילים ומלודיות לפי הצליל הראשון. שמיעה יחסית היא היכולת לזהות מרווחים בין הצלילים ולא את האינטונציה המדויקת של כל צליל וצליל. פיתוח היכולת הזו הוא מה שנעסוק בו בסדרת המאמרים הזו.

אבל למה צריך את זה?

אני לא כל כך אוהב הצהרות בומבסטיות אבל לטעמי, ללמוד לנגן משמיעה הוא הדבר המשמעותי ביותר שתוכלו לעשות כדי להפוך לגיטריסטים ומוזיקאים טובים יותר. זה ישפיע על כל תחום בנגינה שלכם: תזמון, הפקת סאונד, הבעה, דינמיקה ועוד.

בנוסף, זה יאפשר לכם להעשיר מאד את יכולת ההבעה המוזיקלית והאלתור שלכם. רוב, אם לא כל הדברים שאתם מנגנים הם דברים שלמדתם לנגן בפועל על הגיטרה. העניין הוא שזה כל כך מעט ביחס לכמויות המוזיקה העצומות ששמעתם בימי חייכם. הרי המוח שלכם מלא בשפע רעיונות מוזיקליים ששמעתם בסרטים, במשחקי ווידאו, בטלוויזיה, ברדיו, ביוטיוב, בתקליטים ובדיסקים, שלמעשה יש לכם הרבה יותר מקורות מוזיקליים לשאוב מהם השראה בנגינה שלכם ממה שאתם משתמשים בו בפועל. שליטה ביכולת הזו תפנה את המוח שלכם בזמן נגינת סולו, ותאפשר לכם לחשוב על הרעיון המוזיקלי הבא, במקום לוודא כל הזמן שהידיים שלכם במקום הנכון.

אבל התחום בו ליכולת שלכם לנגן בגיטרה משמיעה תהיה ההשפעה העמוקה ביותר, הוא כנראה הבטחון העצמי שלכם. אם תיישמו את העצות במדריך הזה, תשברו לאט לאט את המחסום בין המוח לידיים שלכם. תסמכו יותר ויותר על הידיים שלכם שהן "ידעו מה לעשות".

חלקו השני של המאמר יסייע לכם לעשות בדיוק את זה: לשחזר את כל הרעיונות המוזיקליים שיש לכם בראש, שאותם אתם יכולים לשיר או לזמזם אבל אינכם יכולים לתרגם באופן מיידי לנגינה על גיטרה.

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.

By | 2017-06-26T15:09:47+00:00 5 באפריל 2017|גיטרות|0 תגובות

השאר תגובה