מה זה מפיק מוזיקלי?

מפיקים מוזיקליים הם האנשים המעצבים את עולמנו המוזיקלי ואחראים באופן ישיר על המוזיקה אותה אנחנו צורכים. יש ביניהם כאלה, לדוגמה קניה ווסט או סטיב אלביני, שהפכו לידועים בזכות עבודתם, בעוד רבים אחרים עושים את מלאכתם מאחורי הקלעים, באלמוניות יחסית.
בעבר, תפקידו של המפיק המוזיקלי היה מוגדר וברור, אבל השינויים בתעשיית המוזיקה
והתפתחות הטכנולוגיה, הביאו למצב בו כל מפיק מוזיקלי מביא לשולחן מערך יכולות וגישה ייחודית משלו ולכן קשה להגדיר מה זה מפיק מוזיקלי באופן ברור וחד משמעי.
כדי לנסות ולהבהיר את הנושא החלטתי לאפיין 4 סוגים עיקריים של מפיק מוזיקלי, כשבפועל את הרוב המכריע של המפיקים ניתן לשייך ליותר מסוג אחד.

ההגדרה המסורתית של מפיק מוזיקלי

ההגדרה המסורתית של תעשיית המוזיקה למפיק מוזיקלי הייתה של אדם שנשכר על ידי חברת התקליטים כדי לתכנן, להוציא לפועל ולפקח על הפקת שיר או אלבום.
המפיק היה מנהל את התקציב, מטפל בצד הלוגיסטי של הפרויקט ומפקח על האמן וצוות האולפן. המפיק המוזיקלי היה עובד עם טכנאי סאונד צמוד ותפקידו היה לייצר מוצר איכותי, שיכול להכניס כספים לחברת התקליטים. בגדול, המפיק המוזיקלי היה מעין מנהל פרויקט.

במציאות החדשה של תעשיית המוזיקה כיום, הגדרת התפקיד של המפיק המוזיקלי רחבה בהרבה מבעבר. באופן מעשי, מהות התפקיד היא עדיין לנהל את תהליך ההקלטה, המיקס והמאסטרינג, אבל כיום, המפיק מעורב הרבה יותר בפן האומנותי של הפרויקט וברוב המקרים הוא מהווה גורם מכריע בעיצוב הסאונד והאופי המוזיקלי של הפרויקט.
לכל מפיק מוזיקלי יש סגנון וגישה ייחודיים, יחד עם מגוון יכולות אותן הוא מביא לפרויקט נתון, אבל בכולם ניתן לזהות אחד או יותר מהמאפיינים הבאים.

טכנאי הסאונד

לרוב האנשים, טכנאי הסאונד הוא התגלמות המפיק המוזיקלי. דמיינו את האיש הרכון על הקונסולה, אובססיבי לגבי כיוון הקומפרסור, הצבע של הריוורב וסאונד התופים. מישהו שהאולפן בשבילו הוא כלי נגינה והוא מנגן עליו כמו ווירטואוז אמיתי, לרוב עד השעות הקטנות של הלילה. אז נכון, יש הרבה מפיקים שהתיאור הזה די הולם אותם, אבל בפועל יש הרבה מפיקים, מהם כאלה הנחשבים כמפיקי על בתעשייה, שלא תואמים להגדרה הזו בשום צורה, כפי שמייד נראה …

המנטור

הרבה מפיקים לא נושאים באמתחתם שום מומחיות טכנית מיוחדת.  קחו לדוגמה את מפיק העל האגדי ריק רובין, שלא יושב על הקונסולה באף אחת מההפקות שלו אלא בוחר טכנאים לעבוד איתם לפי צרכי ההפקה.
"מנטורים" דוגמת ריק רובין מתמקדים בכוונות האמן, במוטיבציה שלו וביכולות הביצוע שלו. הם מעבירים את האמן תהליך של קואוצ’נג שמטרתו להפיק מהאמן את התוצאה הטובה ביותר שניתן, בכל אמצעי שיש.
אחד הדברים שרובין ידוע בהם הוא יכולתו יוצאת הדופן להחדיר באמנים שלו מוטיבציה ולהעניק להם את ההשראה הדרושה על מנת להוציא מהם את המיטב.

המוזיקאי

מפיק שהוא מוזיקאי בעצמו, מחזיק ביכולות המאפשרות לו להיות מעורב הרבה יותר בתהליך היצירה עצמו, ולתרום לצד האומנותי של הפרויקט באופן פעיל. מפיק מוזיקלי מסוג זה מביא איתו לפרויקט את הטעם המוזיקלי והחזון האישי שלו, ומשלב אותם ביצירה ובחזון של האמן כדי לרומם את היצירה לרמה הגבוהה ביותר.
בדרך כלל מפיקים מסוג זה משתתפים בתהליך הכתיבה והעיבוד. לרוב הם גם לוקחים חלק פעיל בהקלטות בנגינה ו/או שירה (קולות רקע וכו').

האמן

התפתחות הטכנולוגיה הביאה לכך שכל אחד יכול להקים לעצמו אולפן ביתי צנוע וליצור את המוזיקה שלו בעלויות שהן בהישג יד. עובדה זו מאפשרת לאמנים לקחת על עצמם גם את תפקיד המפיק המוזיקלי ולהפיק את החומרים שלהם בעצמם. בין האמנים הידועים שעושים זאת ניתן למצוא את פרינס, שכתב, הלחין, עיבד והפיק את כל המוזיקה שלו בעצמו, ואת בריאן ווילסון מהביץ' בויז, שנחשב לאחד המוזיקאים והמלחינים החשובים והיצירתיים בתחום המוזיקה הפופולרית במאה העשרים.

לסיכום, המשותף לכל סוגי המפיקים המוזיקליים שמניתי כאן הוא היכולת לראות את התמונה הגדולה, בזמן שהאמן אמור להיות ממוקד יותר בכתיבה ובביצוע. אז נכון, תפקידו של המפיק המוזיקלי הוא להיות מנהל פרויקט, אבל גם הרבה יותר מזה…

By | 2017-06-26T15:21:02+00:00 6 ביולי 2016|הפקה מוזיקלית|0 תגובות