מקוריות היא פסגת השאיפות של כל מוזיקאי אז למה כל כך קשה להשיג אותה ?

מקוריות היא הדלק המניע את התפתחות המין האנושי משחר ההיסטוריה. אבל יחד עם זאת, המושג הזה נשאר חמקמק וערטילאי לרוב האנשים. אז למה קשה לנו כל כך להיות מקוריים?

ניתן להגדיר מקוריות כיכולת לחשוב על רעיון שלא חשבו עליו לפני כן ושיש בו תועלת לאחרים. למרות שכל אחד בוודאי יסכים שמקוריות היא דבר טוב, הדעות לגבי אמיתות הקיום של מקוריות חלוקות. יש הטוענים שמעולם לא היה רעיון מקורי בהסטוריה של המין האנושי. לטענתם, רעיונות חדשים הם תולדה של ערבוב השפעות שונות, בדיוק כמו שהתפתחות החיים היא תולדה של ערבוב מקטעי DNA.
אם נביט לאחור בראי ההיסטוריה, נגלה שהמצאות רבות לא נולדו כהברקות של גאונות, אלא כתאונות מוצלחות. המצאות שלא נולדו כתוצאה מתאונות, התבססו כנראה על רעיונות מוקדמים יותר. דוגמה טובה היא נורת החשמל, שבניגוד לדעה הרווחת, לא באמת הומצאה על ידי תומס אדיסון. הוא פשוט שיפר רעיון שהיה קיים כבר 50 שנה בזמנו.

אז איך זה קשור אלינו המוזיקאים?

מקוריות היא הבסיס ליצירה שלנו כמוזיקאים ופסגת השאיפות שלנו. עובדתית, אנשים אוהבים מוזיקה שנשמעת להם מקורית ורעננה. כל מי שאי פעם נתקל בשיר שנשמע חדשני ומקורי, מבין היטב את כוחה של המקוריות במוזיקה. אבל המקוריות מצליחה לחמוק מרובנו פעם אחר פעם, למרות המאמצים הכבירים שאנחנו משקיעים בנושא.
הפוסט הזה באתר Music Think Tank, מנסה להסביר את הקושי להיות מקורי כמוזיקאי נוכח כמות השירים האדירה שיש כיום בשוק. הטענה של הכותב היא שככל שהסביבה הופכת לרוויה יותר, כך קשה יותר להשיג מקוריות.
טענה רווחת אחרת היא שכבר נכתב כל צירוף אפשרי של תווים מוזיקליים, לכן אי אפשר לכתוב משהו שהוא מקורי לחלוטין. אבל הסרטון הבא מציב את הטענה הזו בפרספקטיבה שונה לחלוטין: https://youtu.be/DAcjV60RnRw

אם מקוריות כל כך קשה להשגה, מה אנחנו אמורים לעשות?

ראשית, חשוב שנדע לשאול את עצמנו את השאלה הנכונה. הרי בין אם מקוריות אמיתית אפשרית או לא, בכל זאת יש אמנים מסוימים הנשמעים מקוריים במוזיקה שלהם וזה מה שבאמת חשוב, נכון? גם אם הם שואבים רעיונות ממקורות עלומים ודואגים להסתיר זאת, לאף אחד לא ממש אכפת כל עוד המוזיקה שלהם נשמעת מקורית ורעננה.
לכן השאלה האמיתית היא – למה לא כל המוזיקאים עושים זאת? למה רק חלק מהמוזיקאים מצליחים להשמע ייחודיים?
חלק גדול מהבעיה טמון בעובדה שקשה לנו כמוזיקאים, להתמסר לרעיון "לא סטנדרטי". חיי מוזיקאי הם לרוב רצופים בחוסר וודאות ופקפוק עצמי. מה שהופך יצירת מוזיקה התואמת את הסטנדרטים המקובלים ונחשבת "נורמלית", לדרך ההתמודדות הקלה והבטוחה יותר.
להיות מוזיקאי משמעו לחיות בעולם רצוף בדעות סובייקטיביות. בניגוד לשחקני טניס לדוגמה, אין שום דרך לקבוע בוודאות אם אנחנו הטובים ביותר במה שאנחנו עושים. אין לנו אלא לסמוך על דעות של אחרים ועל האינסטינקטים שלנו. זו משימה קשה, במיוחד אם אנחנו יוצרים משהו שאין לו תקדים.

לטעמי, הדרך היחידה להתמודד עם אתגר המקוריות היא ללמוד לאהוב את הרעיונות המקוריים שלנו ולאמץ אותם ללא היסוס. קחו בחשבון שמדובר בתהליך מאד קשה, במהלכו תתקלו לא אחת באנשים שיידחו את האמנות שלכם בגלל היותה שונה.
הלחץ הבלתי פוסק ליישר קו עם מה שנחשב "נורמלי", גורם למוזיקאים רבים להיכנע, לסגת מהיצירתיות שלהם ולהתחיל ליצור העתקים של מה שכבר קיים. לכן חשוב שתזכרו שהמוח הוא דבר מופלא וכל הרעיונות הגדולים ממתינים שתגלו אותם. אם תאמינו מספיק בעצמכם, זה יאפשר לכם למצוא את הבטחון ללכת עם היצירתיות שלכם לכיוונים שאף אחד לא הלך אליהם לפניכם.

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.

By | 2017-08-23T08:39:07+00:00 23 באוגוסט 2017|הפקה מוזיקלית|0 תגובות

השאר תגובה