קומפרסור, המדריך המלא לגיטריסטים חלק ב'

בחלק הקודם של המדריך, הסברנו מהו בדיוק קומפרסור ואיך הוא עובד. הפעם נתמקד בשימוש בקומפרסור ככלי לעיצוב סאונד גיטרה, בהשפעת מיקומו בשרשרת האפקטים על
הסאונד הכללי ומה שלא פחות חשוב, מתי לא כדאי להשתמש בקומפרסור.

הקומפרסור ככלי לעיצוב סאונד גיטרה

הקומפרסור ככלי לעיצוב סאונד גיטרה, משמש לעבות את הסאונד ולהדק אותו מבחינת ההגדרה והבהירות של הצלילים. הקומפרסור גם מסייע ליישר את הדינמיקה של הנגינה במקרה ועוצמת הנגינה לא אחידה מסיבה זו או אחרת. ניתן להשתמש בקומפרסור גם כאפקט על מנת לעוות את הסאונד בצורה מוחשית, אבל לרוב, השימוש בו הוא הרבה יותר עדין. להלן כמה דוגמאות לשימושים פופולריים בקומפרסור:

  • בסגנון הקאונטרי יש לקומפרסור פופולריות עצומה. אחד הסממנים המובהקים של סגנון זה הוא נגינה של הרבה צלילים במהירות גבוהה, תוך שימוש בהרבה Pull-ofs Hammer-ons ו – Legato הקומפרסור דואג ל"יישר" את עוצמת הצלילים כך שכל אחד ואחד מהם נשמע באופן ברור וחד.
  • שימוש נפוץ נוסף בקומפרסור  מסתייע בעובדה שהקומפרסור עובד גם על ההתקף של הצליל, על מנת לשנות את המעטפת שלו. משתמשים בזה על מנת להוסיף חדות או בהירות לצליל של פריטה עצמה.
  • אחד השימושים הפופולריים ביותר בקומפרסור, נובע מיכולתו להוסיף Sustain לצליל, גם אם הוא נקי, ללא צורך באוברדרייב או דיסטורשן. כשהצליל מתחיל לדעוך, הקומפרסור עובד על מעטפת הצליל על מנת לשמר את העוצמה שלו ובכך מאריך את זמן הדעיכה של הצליל. שימוש זה פופולרי מאוד אצל נגני סלייד וסגנונות אחרים בהם יש צורך להוסיף Sustain לסאונד נקי, כמו גם ברוק ובמטאל, שם זה משמש להוספת Sustain לסאונד "מלוכלך" .

מיקום הקומפרסור בשרשרת האפקטים

למיקום הקומפרסור בשרשרת האפקטים יש השפעה מאד גדולה על הסאונד הסופי. כעיקרון, ככל שהקומפרסור ימוקם מאוחר יותר בשרשרת, כך השפעתו על התוצאה הסופית תהיה גדולה יותר. מיקום הקומפרסור בתחילת השרשרת יאפשר לשאר האפקטים לעצב את הדינמיקה של הצליל. מיקום הקומפרסור בסוף השרשרת יאפשר לקומפרסור לדחוס את האות המגיע משאר האפקטים וזה מה שיעצב את הסאונד הסופי. הרוב המוחלט של הגיטריסטים (אם לא כולם), משתמש באחת משתי אפשרויות למיקום הקומפרסור.

קומפרסור בתחילת השרשרת

מיקום הקומפרסור בתחילת השרשרת, מיד אחרי הגיטרה (או הטיונר), הוא כנראה הבחירה הנפוצה ביותר. הרבה גיטריסטים בוחרים לעבוד בדרך זו מכיוון שהקומפרסור מיישר את הדינמיקה של הסאונד כבר בתחילת השרשרת,  כך שהסאונד הנכנס לאוברדרייב/דיסטורשן אחיד יותר ויש בו פחות הפרשי עוצמה, מה שתורם לקבלת Sustain. מיקום הקומפרסור בתחילת השרשרת גם מונע ממנו לדחוס את הסאונד שיוצרים שאר האפקטים.

קומפרסור אחרי האוברדרייב/דיסטורשן

מיקום הקומפרסור אחרי האוברדרייב/דיסטורשן (אבל לפני שאר האפקטים) גם הוא פופולרי מאד. דרך הפעולה של אוברדרייב/דיסטורשן דוחסת את הסאונד ברמה מסוימת. מיקום הקומפרסור אחרי פדאלים מסוג זה מוסיף הרבה חום והגדרה לסאונד ה"מלוכלך", בעוד שמיקום הקומפרסור לפני הדרייב ודחיסה מוגזמת של הסאונד תכניס לדרייב אות נמוך/דחוס מידי והתוצאה תהיה סאונד רזה ובוצי. אם מכבים את הדרייב על מנת להשתמש בסאונד נקי, השפעת הקומפרסור זהה להשפעתו כשהוא ממוקם בתחילת השרשרת.

מתי לא להשתמש בקומפרסור

אחרי שבחנו את השימושים השונים של הקומפרסור והתרומה שלהם לסאונד שלנו, כדאי לקחת בחשבון שיש מקרים בהם שימוש בקומפרסור עשוי דווקא לפגוע בסאונד. נניח לדוגמה שבשיר מסוים יש קטע שקט אותו אתם רוצים לפרוט ברכות, באמצעות האצבעות, ולהעלות את עוצמת הפריטה בהדרגה. עם קומפרסור כבוי, הפריטה באצבעות תפיק צליל רך בעוצמה נמוכה והדינמיקה של הנגינה תהיה בשליטתכם המלאה. לעומת זאת, עם קומפרסור פועל, הפריטה הרכה באצבעות תשמע לא טבעית, עוצמתה הראשונית תהיה גבוהה מידי, ולנסיונות להגביר את העוצמה לא תהיה השפעה מספקת מכיוון שהקומפרסור יגביל את הפרשי העוצמה וינסה להשוות אותם.

לסיכום, הקומפרסור יכול לסייע לכם למצוא איכויות חדשות בסאונד שלכם. הוא יכול לעבות את הסאונד הנקי שלכם ולהוסיף לו חיים. הוא יכול לעזור לכם להתגבר על בעיות של אחידות בנגינה ולהוסיף לכם Sustain. מצד שני, חשוב לקחת בחשבון שבמקרים מסוימים הסאונד שלכם יישמע טוב יותר ללא קומפרסור. הדרך היחידה להחליט מה מתאים לכם היא פשוט לנסות. נסו למקם את הקומפרסור בנקודות שונות בשרשרת, לכוון אותו בצורות שונות, עד שבסופו של דבר תגלו מה "עובד" בשבילכם.

By | 2017-06-26T15:20:30+00:00 20 ביולי 2016|גיטרות|0 תגובות