קומפרסור, המדריך המלא לגיטריסטים חלק א'

יש לא מעט גיטריסטים שלא ממש מבינים איך קומפרסור עובד ולמה הוא משמש. ניתן למצוא הרבה מאוד מידע באינטרנט העוסק בנושא, אבל הרבה ממנו לא מדויק ולפעמים פשוט מוטעה. מדריך זה נכתב על
מנת לפזר את הערפל סביב הנושא.

בשימוש נכון, קומפרסור יכול להפיח רוח חיים בסאונד שלכם ולפתור הרבה מאוד בעיות. אבל בשימוש לא נכון, קומפרסור עשוי לפגוע בסאונד שלכם בצורה קשה. מדריך זה מיועד ללמד אתכם לעצב ולשפר את הסאונד שלכם בצורה מושכלת, וכולל הסבר על דרכים שונות לשימוש בקומפרסור על מנת להגיע לתוצאות ספציפיות. אם אי פעם שקלתם לרכוש קומפרסור, או שאתם רוצים ללמוד איך להשתמש בצורה יעילה ונכונה בפדאל שברשותכם, מדריך זה מיועד לכם.

מה זה קומפרסור?

ההסבר הפשוט הוא שהקומפרסור "מיישר" את העוצמה של האות. הוא עושה זאת על ידי הנחתת העוצמה של המקטעים הגבוהים באות, ובכך מקנה לסאונד הכולל עוצמה אחידה יותר. על מנת להבין באמת איך קומפרסור עובד, ישנם כמה מונחים בסיסיים שצריך להכיר ולהבין.

  • dB (דציבל) – יחידת מידה המשמשת למדידת עוצמה (ווליום) של אות.
  • Threshold (סף דחיסה) – רמת עוצמה המוגדרת על ידינו, המכניסה את הקומפרסור לפעולה כשעוצמת האות עולה מעליה.
  • Ratio (יחס דחיסה) – קובע בכמה יונחת החלק של האות שעוצמתו גבוהה מסף הדחיסה שהוגדר.
  • Make-up Gain (עוצמת פיצוי) – מאפשר להגביר את עוצמת האות כפיצוי על ההנחתה של הקומפרסור.
  • Headroom (טווח דינמי) – ההפרש בין עוצמת האות החלשה ביותר לזו החזקה ביותר.
  • Attack (התקף) – קובע כמה מהר הקומפרסור נכנס לפעולה לאחר שעוצמת האות חוצה את סף הדחיסה – נמדד במילי-שניות (ms).
  • Release (שיחרור) – קובע כמה מהר הקומפרסור מפסיק את פעולתו לאחר שעוצמת האות יורדת מתחת לסף הדחיסה – נמדד במילי-שניות (ms).

ישנם עוד כמה מונחים הקשורים לקומפרסורים שלא הזכרתי כאן, וזאת מכיוון שהם פחות רלוונטיים ליישום שלנו.

איך קומפרסור עובד?

אז מה בדיוק עושה קומפרסור ואיך הוא עושה זאת?

בזמן נגינה, עוצמת האות העוברת בקומפרסור נמדדת ביחס לסף הדחיסה שקבענו. כשעוצמת האות חוצה את סף הדחיסה, החלק של האות הנמצא מעל סף הדחיסה יונחת בהתאם ליחס הדחיסה שקבענו. לדוגמה, יחס דחיסה של 2:1 משמעו שעל כל 2dB החורגים מהסף שקבענו, הקומפרסור יאפשר רק ל – 1dB לעבור. מכאן שאות החורג מסף הדחיסה ב – 4dB יונחת לרמה של 2dB מעל הסף. כדוגמה נוספת, אות החורג מהסף שקבענו ב – 8dB, יונחת לעוצמה של 2dB ביחס דחיסה של 4:1.

שני הפרמטרים המשמעותיים ביותר בקומפרסור הם יחס הדחיסה וסף הדחיסה.
סף דחיסה מאפשר לנו להגדיר איזה חלק מהאות שלנו יידחס. ככל שננמיך את סף הדחיסה, חלק גדול יותר מהאות שלנו יידחס על ידי הקומפרסור. סף דחיסה גבוה, לדוגמה, משמעו שרק החלקים בעלי העוצמה הגבוהה ביותר באות שלנו יידחסו (לדוגמה, התקף של פריטה חזקה במיוחד).
יחס הדחיסה מאפשר לנו להגדיר מה תהיה רמת ההנחתה של האות אותו אנחנו רוצים להנחית. ככל שיחס הדחיסה גבוה יותר, עוצמת ההנחתה של האות גבוהה יותר.

מכיוון שפעולת הקומפרסור מנחיתה את עוצמת האות הנמצא מעל סף הדחיסה, העוצמה הכללית של האות יורדת אף היא. עוצמת הפיצוי משמשת להגברת עוצמת האות, על מנת לפצות על הירידה בעוצמה הנגרמת מהדחיסה.

אחת הטעויות הנפוצות בהבנת הקומפרסור, שלצערי ניתן למצוא גם בלא מעט מדריכים ברשת, היא הסברה שהקומפרסור מגביר את החלקים השקטים יותר של האות. זה כמובן לא נכון. הפעולה היחידה של הקומפרסור היא להנחית את המקטעים בעלי העוצמה הגבוהה של האות. הסיבה לכך שהמקטעים השקטים יותר נשמעים לנו חזקים יותר ביחס למקטעים החזקים היא שהפרש העוצמה בין המקטעים נהיה קטן יותר בגלל פעולתו של הקומפרסור.

המינוחים הנפוצים בקומפרסורים לגיטרות

לאחר שעברנו על המינוחים המקצועיים הקשורים לקומפרסור והבנו איך הוא עובד, אני מניח שחלקכם יופתע מהעובדה שהסיכוי למצוא אחד מהמינוחים הנ"ל על קומפרסורים לגיטרות הוא קלוש. לרוב תמצאו מינוחים כמו SustainSensitivity או Level. להבנתי, הסיבה לכך שברוב הפדאלים תמצאו את המינוחים האלה היא שהרבה מהגיטריסטים מכירים הרבה יותר טוב את המילה Sustain, לדוגמה, או כל אחת מהמילים האחרות שהזכרנו, מאשר את אחד המונחים המקצועיים.

בחלקו השני של המדריך נעסוק בתפקיד של הקומפרסור בעיצוב הסאונד של הגיטרה ונבחן דרכי שימוש שונות בקומפרסור כדרך להגיע לתוצאות שונות.

By | 2017-06-26T15:20:47+00:00 13 ביולי 2016|גיטרות|0 תגובות