ריאמפינג מה זה ולמה צריך את זה חלק א'

קרה לכם שרציתם לחזור אחורה בזמן ולשנות דברים, או שהצטערתם שאין בחיים האמיתיים  אפשרות לשמור משהו ולטעון אותו מחדש כמו במשחק מחשב? אז נכון שמסע בזמן הוא עדיין לא אפשרי, אבל כיום יותר מתמיד, יש לנו את היכולת לשנות סאונד של חומר מוקלט. אחת הדרכים לעשות זאת היא הריאמפינג.
כולנו יודעים שבמידי ניתן לשנות טעויות נגינה גם לאחר ההקלטה. כיום, היכולת לתקן זיופים בהקלטת שירה קיימת, חזקה מתמיד וסינטיסייזרים מסוגלים לדמות תזמורות שלמות. אבל מה לגבי שינוי סאונד בהקלטה של כלים חיים? אמנם ניתן לעשות זאת עד רמה מסוימת באמצעות אקוולייזרים ואפקטים, אבל זה לא תמיד מספיק על מנת לפצות על שימוש בסאונד לא מתאים מלכתחילה.
כאן נכנס לתמונה התהליך שנקרא ריאמפינג, המקנה לנו את היכולת "לחזור אחורה בזמן" ולתקן או להשביח את הסאונד של חומר שכבר הוקלט.

בסדרת כתבות זו נבחן מה זה ריאמפינג, למה הוא משמש ואיך הוא מתבצע.

אז מה זה ריאמפינג?

ריאמפינג הוא תהליך בו מעבירים חומר מוקלט דרך ציוד המשנה את הסאונד שלו ומקליטים את התוצאה. כעיקרון, ריאמפינג מקנה לנו את היכולת להפריד בין הביצוע לסאונד. ריאמפינג יכול להיות כל דבר: העברת ערוץ גיטרה שהוקלט ישירות דרך מגבר אמיתי, העברת ערוץ בס דרך פריאמפ מנורות כדי להוסיף לו צבע ודיסטורשן, העברת ערוץ שירה דרך פדאל כזה או אחר כדי להוסיף לו גוון מיוחד, או אפילו העברת מיקס תופים דרך רמקול הממוקם בחדר המדרגות. בריאמפינג אין סוף למגוון האפשרויות והמגבלה היחידה היא הדמיון שלכם.
אם נסתכל על ריאמפינג בהקשר של גיטרה, התהליך מקנה לנו את היכולת להחליף מגבר, בוקסה, אפקטים או כל שילוב ביניהם. הוא גם מאפשר לנו לבחון מיקרופונים שונים ודרכי הצבה שונות שלהם, ללא צורך להקליט את התפקיד מחדש.

למה צריך את זה?

אבל למה שנרצה, להחליף מגבר לאחר ההקלטה? הסיבה לכך היא שסגנונות מסוימים של מוזיקה דורשים לרוב סאונד מאד ייחודי, שברוב המקרים ניתן להשיג אותו רק באמצעות מגבר ספציפי. לדוגמה, אם נקליט מוזיקת מטאל והמגבר היחיד שיש לנו בהישג יד הוא מגבר פנדר, אין לנו שום מניעה טכנית להקליט את הגיטרות דרך המגבר הזה. עם זאת, הסאונד לא יהיה דומה לסאונד המקובל בסגנון כפי שהוא נשמע בהקלטות מפורסמות המשויכות לז’אנר, זאת מהסיבה הפשוטה שמגברי פנדר לא משמשים לסגנון הזה. ריאמפינג מאפשר לנו להשתמש במה שיש לנו בהישג יד ולהתמקד בחלק החשוב באמת: איכות ההקלטה והביצוע. תמיד נוכל להשיג מארשל או מסה בוגי במועד מאוחר יותר, לשנות מיקרופונים, אפקטים וכל דבר אחר שעשוי להשפיע על הסאונד, מבלי לפגוע באיכות ההקלטה המקורית.

ריאמפינג מנקודת מבט אישית

למען האמת, לא תמיד יש לי זמן לעשות ריאמפינג. הרבה פעמים אני מתכנן לעשות זאת אבל בסופו של דבר מסתפק בשימוש בפלאגינים שונים על מנת להשיג את הסאונד שאני מחפש. יחד עם זאת,  במקרים המועטים בהם יש לי זמן להתעסק עם כל החיבורים, אני מאוד אוהב את התוצאה שאני מקבל באמצעות הריאמפינג. ללא הלחץ הנובע מהצורך להתמקד באיכות ההקלטה והביצוע, אני יכול להקדיש יותר זמן לסאונד ולהביא את כל הערוצים שלי להתאמה מיטבית לשיר. כמו בכל דבר שאני עושה, גם כאן אני מנסה להיות כמה שיותר יצירתי. אני מנצל את ההזדמנות לנסות צירופים שונים שבדרך כלל אני לא מנסה במהלך סשנים עם לקוחות, וכשאני מגיע לשילוב הנותן תוצאה מעניינת, אני מקפיד לרשום אותו כדי שאוכל לשלוף אותו בפעם הבאה שאחפש סאונד כזה במהלך סשן.
מה שחשוב לזכור הוא שלא מדובר כאן במדע מדויק אלא בנסיון ליצור משהו חדש. לכן, תמיד נסו למתוח את גבולות היצירתיות שלכם.

בחלק הבא נראה כיצד מבצעים ריאמפינג בפועל.

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.

By | 2017-06-26T15:07:48+00:00 24 במאי 2017|גיטרות|0 תגובות

השאר תגובה