שאלות נפוצות על עבודה באולפן הקלטות

רבות מהשאלות שאני נשאל, על בסיס יום יומי, הן שאלות החוזרות על עצמן לא מעט. החלטתי לנסות ולענות על מספר שאלות נפוצות על עבודה באולפן, בצורה מרוכזת. אני מקווה שפוסט זה יסייע לשפוך מעט אור
על תהליך העבודה באולפן ומה שכרוך בו.

אז מה אתם עושים בעצם, ממה מורכב התהליך ?

הקלטה

הקלטה הוא התהליך בו אנו מנציחים את הביצוע שלכם על גבי מדיום פיזי, דוגמת דיסק קשיח של מחשב. בסטורם ניתן להקליט עד – 32 ערוצים בו זמנית, מה שמאפשר לכם לבחור באם להקליט ביצוע חי של כל ההרכב, חלקים ממנו או כל כלי בנפרד. בדרך כלל, במקרה בו מתבצעת הקלטה של ביצוע חי, אנחנו מקליטים במקביל גייד של השירה, על מנת לייצר להרכב את האווירה הדרושה כדי לתת ביצוע טוב. לאחר מכן, אנחנו מקליטים השלמות של תפקידים שונים ולבסוף מקליטים את תפקידי השירה בצורה אופטימלית.

עריכה ומיקס

עם סיום תהליך ההקלטה, מתחיל שלב העריכה והמיקס. בשלב זה החומר שהוקלט עובר נקיון ואופטימיזציה, דבר שכולל בין היתר ניקוי רעשים, בדיקה וטיפול בתזמון הערוצים השונים, בחירת הגירסאות הסופיות של תפקידים שהוקלטו מס' פעמים וכו'. עם סיום העריכה, מתחיל תהליך המיקס עצמו, בו אנחנו משלבים את כל החומר שהוקלט. תהליך זה משלב שימוש באיקוולייזרים, קומפרסיה וכלים נוספים, על מנת להבטיח שכל כלי נגינה וביצוע קולי יישמע במיטבו ומה שיותר חשוב, שהשילוב ביניהם יהיה מושלם.
חשוב לציין, בשלב זה, שהמיקס הוא אומנות, למרות שהתהליך הוא טכני ביסודו. טכנאי טוב יודע שדרוש הרבה יותר מסתם איזון בין הכלים כדי לעורר תגובה ריגשית אצל המאזינים. האלמנטים שמייצרים את התגובה הזו במיקס מקורם בהחלטות הנובעות מהטעם האומנותי של הטכנאי והפרשנות שלו לחומר.
התוצאה של שלב זה היא קובץ אודיו סטריאופוני של היצירה שלכם. אנחנו יכולים גם לערוך ולמקסס חומר שהוקלט על ידכם במקום אחר ובמידת הצורך אף לשלב אותו בחומר שהוקלט אצלינו.

מאסטרינג

בשלב המאסטרינג, קובץ הסטריאו עובר עיבוד סופי הכולל, בין היתר, אופטימיזציה של העוצמה וטווח התדרים, על מנת לשפר את הסאונד ולהביא אותו לסטנדט המסחרי המקובל. זהו שלב בעל חשיבות עליונה בהכנת מוצר האמור להתחרות בשוק המסחרי.

כמה שעות אולפן אצטרך לפרויקט שלי ?

זו אחת השאלות הנפוצות ביותר והקשות ביותר למענה. האלבום  Bleach של נירוונה הוקלט ומוקסס ביום אחד, ועלות ההפקה שלו עמדה על 1600$, יחד עם זאת צריך לזכור שהוא הוקלט באולפן הקלטות מקצועי (במקור זה הוקלט כדמו אבל יצא כל כך טוב ש…). מנגד, יש הרבה מאוד אלבומים שעלות הפקתם נמדדת במליונים! (אל דאגה, עלויות העבודה איתנו הרבה יותר צנועות…).
במקרים רבים, סשן טיפוסי של שלושה או ארבעה שירים יורכב מיום המוקדש להקלטות ויום נוסף המוקדש להעלאות ומיקסים. היו אלבומים שהוקלטו אצלנו תוך שבוע, אבל היו גם כאלה שלקח חודשיים ויותר לסיים אותם. הרבה מאוד תלוי במטרות שלכם כאומן/להקה, רמת המוכנות שלכם, רמת המורכבות של החומר וכו'. יש הבדל גדול ומובן בין הזמן שלוקח להקליט זמר עם גיטרה אקוסטית לבין הקלטה של הרכב מלא, וככול שהחומר מורכב יותר כך יידרש יותר זמן. בכל מקרה, כדאי תמיד לזכור שאתם מקבלים מה שאתם משלמים עליו.
דבר נוסף, שחשוב מאוד לא לשכוח, הוא המיקס. קחו בחשבון שלעשות מיקס לאלבום שלם יכול לקחת בין יומיים לשבוע שלם.
אני ממליץ בחום ליצור איתי קשר כשאתם מנסים להחליט מה התקציב שלכם, כדי שנוכל לדון במטרות ובצרכים שלכם. המידע הזה יכול לתת אינדיקציה לגבי הציוד, ההקמה והזמן הדרושים לפרויקט שלכם.

מה ההבדל בין דמו לסינגל ?

דמו הוא בדיוק מה שהשם מרמז, הדגמה של כוונות האמן או היכולות שלו. סינגל (או אי.פי./אלבום) הוא מוצר מוגמר המוכן להפצה לקהל הצרכנים. הרבה אמנים שפונים אלי אומרים שהם מעוניינים לעשות דמו. אחרי שיחה קצרה איתם, אנחנו מגיעים למסקנה שמה שהם באמת מחפשים זה לא דמו, אלא מוצר מוגמר, הכולל שלושה ארבעה שירים, המוכר בשם E.P. אמנים אלה רוצים משהו שלא רק יעזור להם לסגור הופעות, אלא מוצר שהם גם יכולים למכור בהופעות ובאינטרנט.
המלצתי אליכם היא להחליט אם אתם רוצים דמו או מוצר מוגמר, לפני שאתם מתכננים את התקציב שלכם. אם אתם רוצים דמו, אין בעיה. נשמח לעזור לכם להנציח את הסאונד שלכם, בתקציב צנוע, יחסית, כדי שיהיה לכם מה להציג כשאתם מנסים לסגור הופעות. אבל אם אתם רוצים מוצר מוגמר ומוכן לשיווק מסחרי, כדאי לקחת בחשבון את הזמן והמאמצים הכרוכים בתהליך, ולנסות לתכנן את התקציב שלכם בהתאם. בסופו של דבר, מדובר במוצר שישא את השם שלכם לעד ואתם אמורים להיות גאים בו.

יש לי אולפן בבית/חבר שלנו מקליט אותנו אצלו במקלט, למה אני צריך אולפן גדול ?

אולפן ביתי זה דבר מגניב, אבל … אולפן הקלטות מקצועי מציע הרבה מאוד יתרונות שלא קיימים באולפן ביתי, והינם הכרחיים בחלקים מסויימים של תהליך ההפקה. שילוב של שני הדברים יכול לעזור לכם לנצל את התקציב שלכם בצורה היעילה ביותר ולהפיק ממנו את המירב.
מנסיוני, יש שלושה תחומים עיקריים בהם עדיף לעבוד באולפן הקלטות מקצועי ולא באולפן ביתי. התחום הראשון הוא הקלטת תופים. מערכת תופים היא כלי מורכב עם הרבה מאוד משתנים העשויים להשפיע על איכות הסאונד של ההקלטה. בעיות פאזה בין מיקרופונים, הסאונד של החלל בו מתבצעת ההקלטה והכיוון של מערכת התופים, כל אלה יכולים ליצור הרבה מאוד תיסכול כשמנסים להקליט בבית, שלא לדבר על הבעיות עם השכנים. תחום נוסף שלדעתי מצריך הקלטה באולפן מקצועי, הוא שירה וכלים אקוסטיים למיניהם. גם כאן יש הרבה מאוד משתנים שיכולים לפגוע באיכות ההקלטה, וכתוצאה מכך גם באיכות המוצר הסופי. אם זה החלל בו מבוצעת ההקלטה, או בחירת המיקרופונים, שלא לדבר על השכן ממול שבחר לכסח את הדשא בדיוק כשהצלחתם, סוף סוף, לתת ביצוע מדהים. התחום השלישי הוא המיקס, שכפי שצוין למעלה, הוא סוג של אומנות. אני זוכר לא מעט פעמים בהן לקוחות נותרו די המומים לאחר שהם שמעו מה הצלחנו לעשות עם ההקלטות שהם הביאו מהבית (עם כל הצניעות, לפעמים הנסיון עדיין משחק תפקיד…)

אז כמה אפשר להספיק ביום באולפן ?

זו שאלה שקשה לענות עליה. הדברים שמזבזים הרבה זמן באולפן הם:

  • דרישות מורכבות במיוחד מבחינת הפקה/עיבוד.
  • מוזיקה מורכבת מבחינה טכנית.
  • הפקת סאונד תופים טוב ממערכת מתוחזקת/מכוונת בצורה גרועה.
  • גיטרות לא מכוונות (בהרבה מיקרים יש צורך להחליף מיתרים ו/או לכוון אינטונציה על מנת לפתור זאת…).
  • צורך לחזור על הקלטות שוב ושוב, כתוצאה מביצוע לא טוב, הנובע מחוסר מוכנות/יכולת של המבצע.
  • וויכוחים בין חברי ההרכב בנושאי עיבוד והפקה של החומר המוקלט.
  • השפעה של אלכוהול או חומרים אחרים.
  • הפרעות והסחות דעת מחברים ומזדנבים שלא קשורים לתהליך ומגיעים לאולפן עם האמן/ההרכב.

עצתי לכם היא תמיד להעדיף איכות על כמות, אלא אם יש לכם סיבה ממש טובה לא לעשות זאת. בממוצע, עומדות לרשותכם כ – 20 שניות להרשים אדם המאזין לחומר שלכם בפעם הראשונה ולתפוס את תשומת ליבו. וודאו כי אתם מרוצים ושלמים לחלוטין עם כל מה שהקלטתם, עוד כשאתם בעיצומו של התהליך. זה יקר לחזור לאולפן לביצוע תיקונים במועד מאוחר יותר, ומבזבז המון זמן. קחו בחשבון שאיכות המוצר הסופי נמצאת ביחס ישיר לכמות העבודה שתשקיעו בו. ככל שתשקיעו יותר עבודה ביצירה שלכם כך היא תישמע טוב יותר.

לאיזו עזרה אפשר לצפות מהטכנאי ?

הטכנאי יכול לספק עזרה וייעוץ בנושאים הבאים:

  • הקמה והתחברות של הנגנים.
  • כיוון כלי נגינה.
  • ייעוץ כללי בנושאי ביצוע.
  • בקרת איכות (תיזמון, כיוון כלי נגינה, איכות סאונד).
  • לחוות דעתו בנושאים שונים אם שאלו אותו.

הטכנאי שלכם לא יהיה מעורב בנושאים הבאים:

  • לקחת על עצמו את התפקיד/ האחריות של המפיק.
  • נגינה בהקלטות.
  • עיבוד מוזיקלי.
  • כתיבת מילים ו/או מוזיקה.
  • התערבות בוויכוחים ופוליטיקה פנימית של הרכבים.

 

By | 2017-06-26T15:21:29+00:00 22 ביוני 2016|הפקה מוזיקלית|סגור לתגובות על שאלות נפוצות על עבודה באולפן הקלטות