15 הבדלים בין נגן אולפן לנגן במה

לחלקכם יש וודאי לא מעט נסיון בנגינה על במה, אבל נגינה באולפן זו חיה אחרת לגמרי. תהליך המחשבה שונה, הגישה שונה וההיררכיה, שאיתה צריך להתמודד, שונה
גם היא. הכנתי לכם רשימה של 15 הבדלים בין נגן אולפן לנגן במה, שבאמצעותה אנסה לחדד את השוני בין החוויות כמו גם הניואנסים הקטנים, שלא תמיד שמים לב אליהם.

1. רפרטואר

ברוב המופעים החיים הרפרטואר כמעט ולא משתנה, מבלי לערוך חזרות על השינויים. נגן אולפן חייב להיות מוכן לשינויים בחומר בכל רגע נתון. מעבר לעובדה שמצופה ממנו ללמוד את החומר תוך כדי תנועה, הוא צריך גם להמציא תפקידים וליינים שלא רק יימצאו חן בעיני האמן או המפיק, אלא גם יקלעו לטעמו של הקהל הפוטנציאלי.

2. להיות תחת מיקרוסקופ

על הבמה, מה שניגנתם נעלם ברגע שניגנתם אותו. באולפן, כל מה שתנגנו ייבדק תחת מיקרוסקופ. רוב הסיכויים שתצטרכו לשנות ולהתאים את זה כמה וכמה פעמים, כדי להגיע לביצוע המשרת את השיר בצורה הטובה ביותר.

3. ציוד

הציוד בו אתם משתמשים על הבמה לא תמיד יתאים לעבודה באולפן. הבחירות שלכם, כשזה מגיע לציוד הבמה שלכם, מתבססות על הגמישות, הרבגוניות והעמידות שלו. השיקול היחיד שתקף באולפן הוא הסאונד. מה שבדרך כלל עובד על הבמה ייתן תוצאה משעממת בהקלטה, במיוחד אם אתם מקליטים יותר מערוץ אחד או כמה וכמה שירים. הקלטה באולפן דורשת מגוון רחב של סאונדים ואפשרויות, כך שלרוב, במידה ואתם גיטריסטים לדוגמה, תדרשו להביא כמה גיטרות, מגברים ופדאלים לסשן באולפן.

4. מנהיגות

על הבמה יש בדרך כלל מישהו שהוא המנהיג. הוא קובע את הסט-ליסט, נותן את הקצב בשירים, לפעמים מאותת לכם מתי לצאת לסולו ומסמן את הסיום של כל שיר. באולפן ההיררכיה מורכבת מהמפיק, האמן והטכנאי, כשהמפיק הוא בעל המילה האחרונה והוא זה שיחליט לגבי כל צליל שתנגנו.

5. ניואנסים

באולפן, מה שחשוב באמת הם הדברים הקטנים. כל מה שתנגנו יכול להיות קריטי להפקה, כך שהחשיבות של הניואנסים הקטנים היא זהה ולפעמים אפילו עולה על זו של ה"בשר" של מה שאתם מנגנים. על הבמה, רוב הניואנסים הולכים לאיבוד בווליום של הבמה, באקוסטיקה של המקום, בתשומת הלב של הנגנים וזו של הקהל. באולפן, כל ניואנס בנגינה שלכם נבחן בקפדנות, אתם צריכים לנגן מעולה בכל פעם, ללא יוצא מן הכלל.

6. ה"פיל" (Feel) בנגינה באולפן לעומת הבמה

נגנים המנוסים בשני המצבים נוטים להיות יותר מדוייקים, עדינים ומאופקים הרבה יותר באולפן. התנאים בהם אתם נדרשים לנגן באולפן שונים לגמרי מאלה על הבמה ומוכתבים מהציוד ומדרישות ההפקה.באולפן תצטרכו לדעת להפיק את ה"פיל" המיוחד מבלי "להתפרע" או "להשתחרר".

7. התנהגות

על הבמה אפשר לפעמים, לא להיות נחמדים עד רמה מסוימת, כל עוד הנגנים האחרים מוכנים לסבול אתכם והקהל אוהב אתכם. זה לא עובד ככה באולפן. אם תיצרו אפילו קצת אי נוחות אצל מישהו, מכל סיבה שהיא, רוב הסיכויים שלא ייקראו לכם שוב.

8. זו עבודה קשה

אני לא אומר שלעמוד על במה כמה שעות זה קל, אבל אתם מנגנים מגוון שירים וניזונים מהאהבה והפידבק מהקהל. באולפן, הפידבק היחיד שתקבלו יהיה מהמפיק, האמן והטכנאי, וב-99% מהזמן הם לא ישירו לכם שירי הלל אלא ינתחו את מה שניגנתם על מנת למצוא איך לשפר את זה. רמת הריכוז הנדרשת מכם באולפן גבוהה הרבה יותר מזו שעל הבמה. על הבמה אתם יכולים "לאבד" את עצמכם בתוך המוזיקה ולהעביר את המופע בכיף. באולפן כל צליל חשוב ודורש מכם תשומת לב מירבית.

9. הכנה

אין מופע שלא עורכים חזרות לקראתו. לעומת זאת, רובם המכריע של הסשנים מתחיל ללא כל הכנה מוקדמת. נגן אולפן צריך להיות מסוגל ללמוד מהר מאוד ולהתאים את עצמו במהירות לכל מצב.

10. גישה וסגנון

נגני אולפן יכולים להתבקש לשנות לפתע את הגישה וסגנון הנגינה באמצע הקלטה, דבר שלא קורה על הבמה.

11. קצב עבודה

בשלבים מוקדמים של הסשן, זה לא נדיר לשמוע את המפיק או הטכנאי אומרים משהו כמו "אנחנו אוהבים את מה שאתה מנגן אבל יש לנו בעיה עם הסאונד. אנחנו נצטרך לעשות כמה שינויים". על הבמה לא עוצרים מופע כדי לעשות שינויים בסאונד, אבל באולפן קורה די הרבה שהמפיק או הטכנאי עוצרים סשן בדיוק מהסיבה הזו. נגן אולפן צריך להיות מסוגל להסתגל לקצב בו הדברים זזים באולפן, שיכול להשתנות באופן קיצוני מריצה על התפקידים להתעסקות מייגעת בתדר אחד מסוים בסאונד.

12. יצירה מול חזרה

על הבמה, אתם בדרך כלל נדרשים לחזור על רפרטואר קיים בעוד שנגני אולפן נדרשים ליצור את הרפרטואר בכל פעם מחדש.

13. היכולות הנדרשות

נגני אולפן נדרשים לידע מוזיקלי ברמה אחרת לגמרי. מעבר ליכולת קריאת תווים וצ’ארטים, הם נדרשים להיות מסוגלים לנגן במגוון רחב מאוד של סיגנונות בהתראה של רגע, ולדעת לנגן בסיגנונות אלה בצורה משכנעת ועם ה"פיל" הנכון.

14. הסתגלות לשינויים

נכון שאין שתי במות זהות, אבל בגדול התנאים, הציוד, הסאונד והאנשים איתם את מופיעים לא משתנים. לעומת זאת, נגן אולפן צריך לדעת להסתגל בכל פעם לאנשים שונים, מקומות שונים, ציוד וסאונד שונה וצריך לנגן חומר שונה בכל פעם. נגן אולפן צריך להיות מוכן לשינויים בכל רגע ולדעת להתמודד איתם.

15. "הזאב הבודד"

בניגוד ללהקה או צוות נגנים קבוע, שמכירים אחד את השני ונהנים מה"ביחד" שקיים בכל הרכב, נגני האולפן הוא עצמאיים. הם מסוגלים לעבוד עם אנשים שונים ובתנאים שונים, בכל פעם בה הם מנגנים מבלי שייצטרכו להסתגל לכך.

By | 2017-06-26T15:24:59+00:00 3 בפברואר 2016|גיטרות|2 תגובות

2 תגובות

  1. Flip 29 בפברואר 2016 , 19:58השב

    אתם צריכים לשים איזה משהו כמו לייק ,כי ממש בא לי לתת לכם אחד .
    כתיבה טובה ומעניינת !

    • itsik 1 במרץ 2016 , 8:25השב

      תודה רבה 🙂 אתה מוזמן לבקר בדף הפייסבוק שלנו. נשמח ללייק ושיתוף.

השאר תגובה