5 בעיות נפוצות אצל גיטריסטים

לפני שתקראו מאמר זה, חשוב להבין שביקורת עצמית היא אחת התכונות החשובות ביותר לנו כמוזיקאים. אמנם המפתח לשיפור היכולות שלנו הוא אימון, אבל אם לא נחפש את נקודות התורפה שלנו ונתמודד איתן, לא נצליח להתקדם- לא משנה כמה נתאמן.
במהלך השנים נתקלתי בבעיות אלה שוב ושוב אצל גיטריסטים רבים, ועם חלקן גם התמודדתי בעצמי. זה לא אומר בהכרח שגם אתם סובלים מבעיות אלה, אבל ההיכרות איתן יכולה לשמש לכם נקודת מוצא נהדרת בדרך לאיתור נקודות התורפה שלכם.

1. וויברטו

וויברטו הוא טכניקה בעלת חשיבות גדולה בהרבה ממה שמייחסים לה, ואין גיטריסט שלא בטוח שהוא מכיר אותה על בוריה, אבל זה לא כך. בניגוד לדעה הרווחת, הנעת המיתר על ידי האצבעות כמה שיותר חזק ומהר, איננה וויברטו. מטרת הוויברטו במוזיקה היא להוסיף מעט עניין וקישוט לצלילים ארוכים ומתמשכים. הרעיון בוויברטו הוא לדמות את הוויברטו הטבעי של הקול האנושי.
וויברטו נכון מורכב מתנועה קטנה ועדינה, בקצב איטי יחסית, המוסיפה לצליל מעט צבע ועניין ולא ממקדת בו את תשומת הלב.
נקודה נוספת בעל חשיבות גדולה בוויברטו, היא האינטונציה. וויברטו המשנה את האינטונציה של המיתר ברבע טון בכל פעם, אינו וויברטו. וויברטו נכון הוא עדין יותר ושומר על האינטונציה המקורית של הצליל.
לבסוף, לא חייבים להוסיף וויברטו לכל צליל שהוא ארוך יותר מרבע תיבה. לפעמים, אפשר לתת לצליל לצלצל זמן ארוך, גם מבלי להוסיף לו וויברטו. חשבו על זה כך: אם תשתמשו באפקט מיוחד כל הזמן, בשלב מסוים הוא כבר לא יהיה כל כך מיוחד. השתמשו בוויברטו כמו שהייתם משתמשים בכל אפקט אחר- רק כשיש לכך הצדקה.

2. קצב

אם אי פעם הקלטתם את עצמכם, בוודאי שמתם לב כמה מאתגר זה יכול להיות לנגן תוך שמירה על קצב. יכול להיות שהשתפרתם במרוצת השנים, אבל אני בטוח שגיטריסטים רבים מזהים אצל עצמם מידה כזו או אחרת של בעייתיות בנושא.
הסיבה לבעייתיות בנגינה תוך שמירה על קצב, היא שרובנו למדנו לנגן כשאנו מתייחסים לגיטרה מנקודת מבט של אינטונציה בלבד. הקפדנו ללמוד סולמות ואקורדים ולא עצרנו לרגע לחשוב שכל דבר במוזיקה צריך להיות תחום בקצב, לא משנה באיזה כלי מדובר.
המפתח לפתרון בעיה זו הוא שימוש אדוק במטרונום. לא משנה אם אתם מריצים סולמות, אקורדים, ריפים או כל דבר אחר- עשו זאת עם מטרונום והקפידו להצמד אליו באדיקות.
כמוזיקאים, שימוש במטרונום אמור להפוך אצלנו לטבע שני.

3. הכרת צוואר הגיטרה

היכרות עם הצוואר היא מיומנות שהרבה גיטריסטים לא מייחסים לה מספיק חשיבות, אם בכלל. יש כאלה שייטענו שזה נושא לנגנים מתקדמים, אבל זה ממש לא כך. היכולת לזהות תווים ומרווחים על הצוואר היא תנאי הכרחי לפיתוח היכולות שלנו.
חלק משמעותי בנגינה על גיטרה הוא שימוש בתבניות לנגינת סולמות ואקורדים. היתרון בכך הוא שברגע שלמדתם תבנית מסוימת, תוכלו להעתיק אותה לכל מקום בצוואר, מבלי שתצטרכו לחשוב על הצלילים המרכיבים אותה. אבל כאן גם טמון החיסרון הגדול. נגינה בתבניות משחררת אתכם מהצורך לדעת מה בעצם אתם מנגנים. מכאן, הדרך למצב בו אתם מחקים כמה נקודות מצוירות על דף מבלי להבין ולשמוע מה אתם מנגנים, קצרה מאוד.
זה לא אומר שחייבים ללמוד את כל התווים על הצוואר מרגע שמתחילים לנגן על גיטרה. בהתחלה לימדו את התבניות, אבל אחר כך, עברו ללמוד את המרווחים ולאחר מכן גם את התווים.
היכרות טובה עם צוואר הגיטרה תשחרר אתכם מהתלות בתבניות ותאפשר לכם להכניס כוונה ואופי לכל צליל שאתם מנגנים.

4. יותר מדי צלילים

האם נתקלתם אי פעם בתחושה שבנגינת סולו, אתם תקועים בהרצת תבניות על הצוואר ולא יודעים מה עוד לעשות? אם התשובה היא כן, הסיבה לכך היא שאתם חושבים במונחים של תבניות, במקום לחשוב במונחים של תווים. זו טעות שקשה יותר לזהות מבעיות של קצב או וויברטו, אבל את התוצאה כולנו מכירים. מבול של צלילים, ללא קצב וללא משמעות, שלא משאיר אחריו שום דבר הנחרט בזיכרון. בעיה זו מאופיינת בנטייה להריץ תבניות מוכרות, בהתבסס על הסולם והאקורד הנכון, מבלי להתייחס לתווים בודדים, והיא נובעת מחוסר היכרות עם הצוואר, בה נגענו כבר, ומהזנחת פיתוח השמיעה המוזיקלית, שאין לי דרך להדגיש מספיק את חשיבותה.
הקפידו תמיד, אבל תמיד, להשתמש באוזניים שלכם כשאתם לומדים סולם. למידת סולם על ידי בהייה בנקודות על דף נייר ושינון התבנית לא יוביל אותכם לשום מקום. למדו את עצמכם לשיר את הסולם במקביל לנגינה, ואח"כ השתמשו בשירה על מנת לוודא שאינכם טועים בנגינה. נסו להגיע למצב בו תהיו מסוגלים לשיר כל סולם, מכל שורש נתון. זה יאפשר לכם להכיר כל תו בסולם ואת המרווחים בינו לבין שאר התווים בסולם, מה שיאפשר לכם להוציא את התווים מהמסגרת הטכנית של התבניות ולהכניס אותם לקונטקסט מוזיקלי. בסופו של דבר, לכל תו יש צבע ואופי משלו. הדרך היחידה ליצור עניין בסולואים שלנו, היא לבנות אותם מתווים ולא מתבניות.

5. עצלות

לצערי, אינני מכיר מילה יפה יותר לתיאור הבעיה הזו. גיטרה היא כלי שקל יחסית להתחיל לנגן עליו אבל קשה הרבה יותר להתמקצע בו. לכן כשמישהו שרק מתחיל לנגן בגיטרה, לומד כמה אקורדים ואולי עוד כמה סולמות, הוא בטוח שהוא כבר יודע לנגן. (הרי גם החברים שלו עושים את אותו הדבר…).
אינני אומר שכדי לדעת לנגן בגיטרה חייבים ללמוד 20 שנה באקדמיה ולהקדיש לזה את כל החיים, אבל אם נגינה בגיטרה הייתה נחשבת למשהו קשה, הדורש הרבה מאמצים על מנת להשיגו, כנראה שהרבה פחות אנשים היו נכנסים לזה, ורק כאלה עם מחויבות מאוד עמוקה. הקלות הזו גורמת להרבה גיטריסטים לוותר על הלימוד מוקדם מידי.
נגינה על גיטרה, כמו על כל כלי אחר, היא מיומנות המתפתחת לאורך שנים של לימוד ואימון. תמיד תמצאו דברים חדשים ללמוד ותחומים מוכרים הדורשים שיפור. המפתח להתפתחות שלכם, כמוזיקאים וכגיטריסטים, הוא להיות סבלניים מצד אחד, אבל לא לוותר לעצמכם מצד שני. אל תניחו לעצמכם לנוח על זרי הדפנה ותמיד חפשו עוד ועוד תחומים חדשים שניתן ללמוד ולהתפתח בהם.

לסיכום, חשוב לי מאוד להבהיר שמאמר זה לא נכתב כביקורת על גיטריסטים- הרי גם אני גיטריסט וגם אני נתקלתי בקשיים לאורך הדרך. מאמר זה נכתב על מנת להציב בפניכם מראה שתאפשר לכם לבחון באופן אובייקטיבי את הנגינה שלכם. אחרי הכל, השלב הראשון בפתרון בעיה הוא לזהות אותה ולהודות בקיומה.
המלצתי לכם היא להיות אמיתיים עם עצמכם ולהשתמש במאמר על מנת לבחון אם משהו שכתוב בו "מצלצל לכם מוכר", ובמידה וכן- להתמודד איתו.

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.

By | 2017-06-26T15:14:44+00:00 7 בדצמבר 2016|גיטרות|תגובה 1

תגובה אחת

  1. אנטוני לי 10 בדצמבר 2016 , 18:33השב

השאר תגובה