5 דברים שכדאי לא לעשות בהפקת האלבום הבא שלכם

עד לפני כמה שנים, פיסגת השאיפות של כל אמן הייתה להיות מוחתם באחת מחברות התקליטים הגדולות. הסיכוי היחיד להצליח בתעשיה היה להביא את המוזיקה שלכם לידיים הנכונות. המצב הזה כבר לא קיים היום.
כיום, לחברות התקליטים הגדולות יש הרבה פחות כח והשפעה מפעם. הדרך היחידה כמעט, להציג את המוזיקה שלכם בפני העולם ולנסות למכור אותה, היא האינטרנט. זו גם הסיבה שכיום, איכות המוצר שלכם קובעת יותר מתמיד את מידת ההצלחה שלכם.
בתקופה בה אולפן ביתי הוא דבר סטנדרטי, ומספיק שיר אחד טוב כדי לצבור מליוני מעריצים בין לילה, איכות המוצר הפכה להיות קריטית להצלחה בתעשיה. מוזיקה טובה ואיכותית היא מקדם המכירות הטוב ביותר. שום כמות של הופעות, יחסי ציבור או חברות תקליטים לא תצליח לקדם את המוזיקה שלכם כמו שיעשה זאת שיר טוב המופק בצורה איכותית ומלוטשת.
הפקת מוזיקה טובה דורשת הרבה מאוד עבודה קשה ותכנון קפדני. למרות שהמשפט הקודם נשמע כמובן מאליו, במהלך שנותיי כמפיק מוזיקלי, ראיתי לא מעט מוזיקה טובה נכשלת ועוד יותר מוזיקה עם פוטנציאל גדול להיות טובה, לא מצליחה להמריא בגלל תכנון לקוי וקבלת החלטות שגויות.
בסדרת מאמרים זאת, אחלוק איתכם את התובנות שגיבשתי לעצמי במהלך השנים, לגבי מה לעשות ויותר חשוב, מה לא לעשות בהפקת האלבום הבא שלכם.
אז בואו נתחיל מהדברים שאינכם צריכים לעשות.

1. אל תבזבזו זמן ומשאבים על מוזיקה בינונית

ראינו את זה קורה פעם אחר פעם: חברות תקליטים ומפיקים המשקיעים אלפי שעות וסכומי עתק באלבומים כושלים שאף אחד לא רוצה להאזין להם. המיתוס שכוחו של הכסף ויחסי הציבור שהוא יכול לממן, יכולים לקנות פופולריות ומעריצים, חזק מאוד. אבל זה רק מיתוס, שלא יכול ליצור קהל מעריצים קבוע או קריירה. אמנים רבים משקיעים כספים ומאמצים כבירים בנסיונות לקדם את עצמם, עוד לפני שהמוזיקה שלהם מוכנה. אבל כמות האמנים שנכשלים בדרך זו גדולה בהרבה מכמות האמנים שמצליחים.
ברגע שתכירו בעובדה שלכל אמן בעולם יש פוטנציאל להצליח, תבינו שאין לכם ברירה אלא להתחיל לעבוד ברצינות על פיתוח וליטוש יכולת הכתיבה שלכם. אל תבזבזו זמן בנסיונות לקדם מוזיקה בינונית שלא עושה כלום לאנשים. התמקדו בליצור מוזיקה איכותית ומלוטשת, שאנשים באמת ירצו לשמוע.

2. אל תוציאו מוצר שהוא פחות ממושלם

בזמנו היה נהוג להקליט דמו להפצה לחברות תקליטים. בהגדרה, דמו היה הדגמה של יכולות האומן נטו. חברות התקליטים היו צריכות להעריך איך אותו אמן יכול היה להישמע באם היה לו יותר תקציב ועזרה. המצב הזה כבר לא קיים. זה לא מעניין כיום אף אחד להאזין להקלטות בינוניות ולדמיין איך יכולתם להישמע. מאז שהאולפן הביתי הפך למשהו הנמצא בהישג יד, אנשים רוצים ורגילים להאזין לשירים מוגמרים שלא מצריכים הסברים או התנצלויות.
זה לא אומר שאין כיום שימוש לדמואים. דמואים יכולים להיות מועילים כדרך להעריך נכונה את המוזיקה שלכם, או אפילו לבדוק אותה על מספר מצומצם של מעריצים שרופים שבחרתם בקפידה. אבל דמו לא צריך להיות משהו המשוחרר לציבור, במטרה למשוך מעריצים נוספים ולעניין חברות תקליטים. בשורה התחתונה, אנשים כיום, ובכלל זה אנשי התעשיה, מצפים לשמוע מוצרים מלוטשים ומוגמרים, אפילו אם זה מאמנים או להקות בתחילת הדרך.

3. אל תסתמכו על סיפורים

אמנים אוהבים לעיתים קרובות לטפח אנקדוטה כזו או אחרת, אותה הם מנסים לשלב כחלק מתדמיתם הציבורית. למרות שלעיתים זה עשוי להיות "חמוד" בעיני חלק מהאנשים לעשר דקות, עדיף לשמור את הסיפורים האלה לסרט התעודה שיעשו עליכם לציון חמישים שנות קריירה.
אם אתם צריכים לצרף הסברים או סיפורים לשיר כדי לגרום לאנשים להעריך אותו, המוזיקה שאתם עושים לא מספיק טובה. בכל יום יוצאים לעולם מאות, אם לא אלפי שירים, שגורמים לאנשים להרגיש טוב ללא שום הסברים נילווים. אלה הם השירים שמתנגנים בכל מקום ונמצאים ברשימות ההשמעה של אנשים. אם תעבדו מספיק קשה ותקבלו את ההחלטות הנכונות, תוכלו להוציא מוזיקה המדברת בעד עצמה.

4. אל תבחרו אולפן הקלטות מהסיבות הלא נכונות

לקונסולה ענקית, תקרה גבוהה וחלונות זכוכית אין שום משמעות בבחירת אולפן הקלטות. מה שיוצר אלבומים נהדרים הוא לא ציוד כזה או אחר, אלא אנשים מוכשרים, שיש להם רעיונות התורמים למוזיקה שלכם. כמובן שעליכם לוודא שהציוד באולפן תקין ומתאים לצרכים שלכם, אבל זכרו שלאיכות הסופית של האלבום שלכם אין שום קשר לציוד.
התמקדו בלמצוא את המפיק הנכון ולא אולפן הקלטות עם רשימת ציוד מרשימה. מה שצריך להיות חשוב לכם הוא שליד הקונסולה יישב אדם עם חזון. זיכרו שהמפיק איתו תבחרו לעבוד יביא אל השולחן את האישיות והטעם המוזיקלי שלו.

5. אל תבחרו מפיק מהסיבות הלא נכונות

אצל הרבה אמנים, אותו הגיון עקום (בעיני) בבחירת אולפן הקלטות, משמש גם בתהליך בחירת המפיק.
אל תבחרו מפיק אך ורק על סמך רשימת האלבומים הנהדרת שהוא הפיק. למרות שהרשימה הזו חשובה ויכולה להגיד לכם הרבה עליו, היא אומרת הרבה פחות ממה שנדמה לכם. ראשית, אתם לא באמת יודעים עד כמה אותו אדם היה באמת מעורב ביצירת האלבום.  האלבום עשוי להיות נהדר בזכותו, אבל הוא גם עשוי להיות נהדר דווקא בזכות היכולות של האמן.
זכרו שהעובדה שיש למישהו באמתחתו רשימת אלבומים נהדרים, הנזקפים לזכותו, לא בהכרח אומרת שהוא יכול לגרום לאלבום שלכם להיות נהדר גם כן. התחילו עם מישהו שהפיק אלבומים בסגנון דומה ככל האפשר לסגנון שלכם. נסו למצוא מישהו שקל ונעים לכם לעבוד איתו.
בנקודה זו אני מזמין אתכם לקרוא את הפוסט הזה בו תמצאו הרבה יותר מידע על הנושא של בחירת מפיק מוזיקלי.

בשבוע הבא נבחן מה כן כדאי לעשות במהלך הפקת האלבום הבא שלכם.

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.

By | 2017-06-07T16:59:00+00:00 7 ביוני 2017|מדריכים|0 תגובות

השאר תגובה