6 טיפים ליצירת הקלטת גיטרה מעולה

מעטים הגיטריסטים שהיכולות שלהם בנגינת סולו וליווי נמצאות באותה הרמה. הסיבה לכך היא שכל תחום דורש סדרת מיומנויות שונה ובאופן טבעי, כל גיטריסט מתמקד יותר בתחום שמושך אותו יותר. אני, למשל, תמיד הייתי מוכוון יותר לנגינת סולו מאשר ליווי, למרות שבמרבית הקריירה שלי הייתי גיטריסט יחיד בכל ההרכבים בהם ניגנתי, מה שדרש ממני לא מעט נגינת ליווי. תמיד השקעתי הרבה יותר מאמצים בנגינת סולו כך שנגינת הליווי שלי הייתה סבירה אבל לא מבריקה.
כל זה השתנה כשהתחלתי לעבוד באולפנים. למרבה המזל יצא לי לצפות בהרבה גיטריסטים במהלך  עבודתם באולפן, מה שעזר לי להבין מה ההבדל בין טייק גיטרה סביר למדהים ומה דרוש כדי ליצור טייק באמת מדהים. דבר נוסף שהבנתי הוא עד כמה גדול הפער בין גיטריסט טוב לגיטריסט אולפן טוב. בפוסט זה אחלוק איתכם כמה מהדברים שלמדתי במהלך עבודתי כגיטריסט סשנים, בתקווה שזה יסייע לכם לקבל את התוצאות הטובות ביותר מההקלטות שלכם.

1. קצב ותזמון מושלמים

זהו הדבר הראשון עליו חושבים כשמדובר על הקלטת תפקידי ליווי. מאז שלס פול המציא את ההקלטה הרב ערוצית, האפשרות להכפיל ערוצים הפכה את היכולת לנגן במדויק לפי מטרונום לחשובה במיוחד. על פניו זה נראה כמשהו מובן מאליו, אבל גיטריסטים רבים נוהגים להמעיט בחשיבות המיומנות הזו ולא מבינים כמה עבודה צריך להשקיע על מנת להיות מסוגלים לנגן מדויק באמת.
גם אני חשבתי שמספיק לנגן את התפקיד כמה פעמים לפני ההקלטה עם מטרונום. לא הבנתי עד כמה טעיתי עד ששמעתי את תוצאות ההקלטה.

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הבעיה הזו ולשפר את התזמון שלכם, היא להתאמן עם מטרונום באופן קבוע. הקפידו לנגן עם קליק כל דבר שאינכם מנגנים עם פלייבק, בין אם אתם עובדים על סולמות, מהלכי אקורדים או כל דבר אחר. למעשה, בשבילי אימון בלי מטרונום לא נחשב אימון.

2. שליטה מוחלטת על הדינמיקה והאחידות בפריטה

אם תאזינו להקלטות של גיטריסטים גדולים תבחינו מייד כמה כל צליל וצליל מוגדר בבהירות. מדובר באנשים שהקדישו שעות על גבי שעות לפיתוח היכולת הזו לכדי שלמות. בכל דבר שהם מנגנים, הם מקפידים לא רק לנגן כל צליל בזמן אלא גם לנגן כל אחד מהם בצורה אחידה וברורה. אפשר להקביל את זה לשירה. הרבה יותר נעים להאזין למישהו המבטא כל הברה בבהירות ממישהו שבולע חצי מהן.

מעבר לעבודה על הטכניקה והמיומנות הדרושות על מנת להגיע לרמה כזו של שליטה, כדאי להקדיש זמן ומחשבה לבחירת החומר, הצורה והעובי של המפרטים בהם אתם משתמשים. לשלושת  הפרמטרים האלה יש השפעה עצומה על הסאונד. בנוסף, אני ממליץ לכם להקדיש זמן ומחשבה כדי למצוא את זווית ועומק הפריטה האופטימליים שיאפשרו לכם להפיק את הסאונד הטוב ביותר.

3. השתקת רעשים מיותרים

חסימה יעילה של המיתרים והשתקת רעשים מיותרים חשובה לא פחות מהבהירות והאחידות בפריטה. אל תסתמכו על טכנאי המיקס או התופים שיעלימו את הרעשים. הם לא יצליחו לעשות את זה באופן מוחלט.
לגיטריסט הממוצע, חשיבות השתקת רעשי הרקע נמצאת במקום שלישי, אחרי נגינת התווים הנכונים ונגינה בקצב. במעמד של הופעה חיה מעט רעשי רקע לא מהווים בעיה, אבל זה לא עובד בהקלטה, במיוחד בסאונדים עם גיין גבוה. עליכם ללמוד להקדיש לזה תשומת לב ולמנוע את זה.

ביד שמאל (או ימין אצל השמאליים), אחת הבעיות הנפוצות ביותר היא רעשים הנוצרים במעבר בין אקורדים, או איצבוע מיתרים מיותרים, במיוחד ב – Power Chords. ביד ימין (שמאל אצל השמאליים) שימו לב לבעיות של חסימה לא אחידה של המיתרים, מגע שגוי במיתר לא נכון או חיכוך מיותר של היד במיתרים בזמן הנגינה. כל אלה הן בעיות בטכניקת הנגינה, עליהן ניתן להתגבר באמצעות תרגול.
אם נתקלתם ברעש אותו אינכם מצליחים להעלים בנגינת קטע מסוים, נסו לשנות את הדרך בה אתם מנגנים את הקטע. יש יותר מדרך אחת לנגן כל דבר אז חבל להתקע על משהו ולבזבז עליו זמן יקר.

4. גיטרה מכוונת נכון

אמנם לכולנו ברור שגיטרה מכוונת היא משהו מובן מאליו, אבל חשוב להבין שזו טעות גדולה לחשוב שניתן לגשת לכיוון הגיטרה באולפן כמו שניגשים אליו בזמן אימון או אפילו לפני הופעה. הרבה פעמים הגיעו אלי לאולפן גיטריסטים עם טיונר פשוט וזול והיו בטוחים שזה מספיק, אבל כשהם נכנסו  להקליט טייק הם פתאום שמעו שלמרות החיווי של הטיונר שלהם, הגיטרה הייתה רחוקה מלהיות מכוונת. כיוון גיטרה להקלטה כמו שצריך, דורש טיונר בעל דיוק מאד גבוה, עם סטיה מקסימלית של  2%, שזה הגבול בו האוזן האנושית מתחילה להבחין בזיוף. הבעיה היא שמחירם של טיונרים כאלה גבוה והם לא נמצאים בהישג ידו של כל אחד.

מסיבה זו אחרוג הפעם ממנהגי להימנע מהמלצות על מוצרים / יצרנים ספציפיים ואפנה אתכם לאתר של חברת Peterson Strobe Tuners. החברה מייצרת טיונרים בעלי סטיה של 1%, הנחשבים לסטנדרט באולפנים בעולם (וגם עולים בהתאם). תודות לנפלאות הטכנולוגיה, הם מציעים גם אפליקציות לאייפון ולאנדרואיד, שהן אמנם לא חינמיות אבל מחירן שווה לכל כיס ולטעמי הן מהוות חלופה לא רעה לטיונר חומרה ברמה כזו. בנקודה זו, ולמרות האמור למעלה, חשוב להדגיש שוב שכל עוד מדובר בחזרות והופעות, טיונר סטנדרטי מספיק בהחלט.

דבר נוסף שחשוב לקחת בחשבון בהקשר זה, הוא העובדה שהגיטרה מושפעת מגורמים סביבתיים כגון חום ולחות, המשבשים את הכיוון שלה. לכן, לפני שאתם ניגשים להקלטה, עליכם לחמם מעט את המיתרים. מספיק לשפשף אותם באמצעות הידיים או לנגן עליהם דקה או שניים, זה יגרום להם לרדת מעט בכיוון בגלל החום. כוונו את הגיטרה שוב ומתחו כל מיתר כמה פעמים, על ידי משיכתם כלפי מעלה בחוזקה, בזווית ישרה לצוואר (בהנחה שהחלפתם מיתרים לפני הסשן… נכון ?!). מטרת המתיחות היא לבטל חופשים מיותרים במיתרים ולהדק אותם על מפתחות הכיוון. התמקדו במיתר אחד בכל פעם וכוונו אותו אחרי כל מתיחה. המשיכו לעשות זאת עד שהמיתר יצליח לשמור על הכיוון אחרי כ – 3 מתיחות רציפות. בסיום התהליך על כל המיתרים, כוונו את הגיטרה שוב ורק אז אתם מוכנים להקלטה. בכל פעם שאתם עוצרים לשמוע את הטייק, המיתרים מתחילים מיד להתקרר, לכן, כדי לקבל תוצאה אופטימלית, כדאי לחזור על תהליך החימום והכיוון בכל פעם (אין צורך לחזור על שלב המתיחות אחרי שהמיתרים "התיישבו" כראוי ומחזיקים כיוון).
זה אולי יישמע מפתיע, אבל נגני סשן מקדישים לפעמים יותר זמן לכיוון מאשר להקלטות עצמן.

5. סאונד נקי

הסאונד שלכם אמור להדגיש את הרעיונות והניואנסים בנגינה שלכם ולא למסך אותם. יותר מדי גיטריסטים מסתמכים על כמויות גדולות של דיסטורשן כאמצעי להסתיר בעיות בנגינה. הבעיה בסאונד עם הרבה גיין היא שגם אם הוא מסייע להסתיר בעיות מסוימות בנגינה, הוא פוגע קשות בדינמיקה ובבהירות שלה. מה שהופך את התוצאה לבלגאן מרוח וחסר הגדרה.

אם תאזינו להקלטות של טובי הגיטריסטים, תשימו לב שהסאונד שלהם מדגיש כל דבר שהם עושים וזה לא מקרי. הם משקיעים הרבה מאד עבודה ומאמץ על מנת להגיע לזה. גם אם נדמה לכם שמישהו משתמש בהרבה דיסטורשן, ברוב המכריע של המקרים הסאונד העוצמתי והאגרסיבי נובע מצורת הנגינה  ולא מכמות הגיין. שימוש בפחות דיסטורשן יאפשר לכם להבליט את הניואנסים וההבעה בנגינה שלכם, אבל קחו גם בחשבון שזה יאפשר לשמוע בעיות בנגינה בצורה ברורה יותר, מה שאומר שעליכם להשקיע מאמצים בפתרון הבעיות האלה ולא בהסתרתן.

6. לתכנן מראש כיצד יישמע כל צליל שאתם מנגנים

בהמשך ישיר לפסקה הקודמת, דבר נוסף המבדל את טובי הגיטריסטים מאחרים הוא הגישה שלהם לנגינה. הדינמיקה, התזמון והאופי של כל צליל שהם מנגנים, מתוכננים מראש והם לא משאירים שום דבר ליד המקרה. רוב הגיטריסטים נוטים להתרכז בחלקים העיקריים בקטע המנוגן, כאלה המרכיבים את ההרמוניה או כאלה הנעולים ו / או מתכתבים עם כלים אחרים. לעומתם, הגיטריסטים הגדולים מקפידים להתייחס לכל צליל בקטע ומקנים לו אופי ודינמיקה משלו, גם אם זה צליל מעבר.

דבר נוסף שחשוב לקחת בחשבון הוא מידת הביטחון שיש לכם בנגינה שלכם. אם לא תנגנו בביטחון ובהחלטיות, זה יישמע בתוצאה. כדי לנגן טוב עליכם להיות בטוחים לחלוטין בעצמכם, במה שאתם מנגנים ובאיך שאתם מנגנים את זה. אבל בנקודה זו חשוב לציין שלמרות זאת, עליכם לדעת גם להיות ביקורתיים כלפי עצמכם ולדעת להעריך את הנגינה שלכם בצורה מציאותית. מצד אחד, אל לכם לחשוב שאתם הכי טובים בעולם ומצד שני אינכם צריכים להאמין בצורה עיוורת שאתם גרועים. עליכם לדעת לבחון את עצמכם בצורה מפוכחת, לזהות את נקודות החולשה שלכם ולטפל בהן בצורה יסודית. זה לא תהליך פשוט והוא ידרוש מכם המון הקרבה ונחישות. אבל זו הדרך היחידה להפוך מגיטריסט טוב לגיטריסט מעולה.

מתברר אם כן שלמרבה האירוניה, חלק לא מבוטל ממה שדרוש כדי להפוך לגיטריסט מעולה – אין לו שום קשר לנגינה עצמה…

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.

By | 2017-06-26T15:11:56+00:00 15 בפברואר 2017|גיטרות|0 תגובות

השאר תגובה