8 טיפים לשימוש באקוולייזר עם גיטרה

המרכיבים החשובים ביותר בעיצוב הסאונד של הגיטרה הם הדיסטורשן והאקוולייזר הפנימי של המגבר. אמנם רובם המכריע של המגברים כולל אקוולייזר כזה או אחר, אבל ברוב המקרים
הוא מותאם לאופי המסויים של מגבר, וזה הופך אותו למוגבל יחסית. זה בדיוק המקום להכניס למשוואה אקוולייזרים חיצוניים ו/או מולטי-אפקטים למיניהם (שלרוב כוללים אקוולייזר אחד לפחות), שעם קצת ניסוי וטעייה יכולים לעזור לכם לעצב את הסאונד בצורה האופטימלית ביותר למוזיקה שאתם מנגנים. למרות שהאקוולייזר הוא אחד הכלים היעילים ביותר בעיצוב סאונד של גיטרה, לא נתקלתי בהרבה נגנים שידעו לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בו. אז הנה לכם 8 טיפים לשימוש באקוולייזר עם גיטרה, שיאפשרו לכם לשפר את הסאונד שלכם פלאים.

דיסטורשן רגיש יותר למגע

מיקום אקוולייזר לפני הדיסטורשן יהפוך אותו לרגיש יותר למגע ויאפשר לכם לשנות את הסאונד על ידי שינויי בעוצמת הפריטה. בעיקרון הדיסטורשן מעוות באופן אחיד פחות או יותר את כל טווח התדרים. הוספת הגבר קטן באיזור תדרי המיד (MID), יגרום לטווח התדרים המטופל לעיוות בעוצמה פחותה, דבר שייתן תחושה של עלייה ברגישות לעוצמת הפריטה. התחילו בהגבר קטן בין 200Hz ל – 1Khz. אגב בחלק מהמולטי-אפקטים לא ניתן למקם את האקוולייזר לפני הדיסטורשן. במקרה כזה, מיקום פדאל אקוולייזר לפני המולטי-אפקט יעשה את אותה עבודה.

"לנקות" את הסאונד

הנחתה קטנה בתדרי הבס, לפני הדיסטורשן, תגרום לסאונד להשמע נקי וממוקד יותר, מכיוון שזה יקטין את הצטברות ההרמוניות והאובר-טונים של המיתרים הנמוכים וייצור סאונד ממוקד ו"נושך" יותר. אפשרות נוספת היא להנחית מעט באיזור ה – 2-2.5Khz, דבר שיגרום לפחות התאבכות בהרמוניות של הנמוכים, מבלי להשפיע על התדרים הבסיסיים.

סאונד סולו ששומעים

במקרים רבים, הגברת העוצמה של הגיטרה היא לא הפתרון לכך שישמעו את הסולו שלכם. גיטרה היא כלי עם טווח תדרים רחב, החופף לטווחי התדרים של הקול האנושי, הפסנתר, התדרים הגבוהים של הבס וכו'. אם תגבירו את העוצמה יותר מידי, אתם עלולים "להעלים" כלים אחרים. האקוולייזר מאפשר לכם להדגיש את התדרים שאינם חופפים לטווחי התדרים של כלים אחרים, ובכך מבליט את סאונד הגיטרה מבלי לפגוע בשאר המיקס. הגבר של כמה dB באיזור ה – 3-4Khz יכול "להוציא" את הסאונד שלכם החוצה", וזה נמצא מעל טווח התדרים של הבס, התופים ורוב הסאונדים של הקלידים. בדרך כלל, בזמן הסולו אין שירה. הגבר קטן באיזור ה – 1-2Khz עשוי להבליט את הסאונד שלכם אפילו טיפה יותר.

לפנות מקום לשירה

הנה לכם דוגמה נוספת למצב בו חפיפה בטווחי תדרים יוצרת מצב בו שני כלים "נלחמים" אחד בשני. אם לדוגמה אתם מלווים זמר/ת והסאונד שלכם ממסך את השירה, הנחתה קטנה ורחבה בתדרי המיד (MID) תייצר "מקום" לשירה במיקס ללא צורך בשינויי עוצמה.

להכניע את הרעש

רובינו מכירים את ה – 60Hz Hum. שימוש באיקיו פרמטרי יעזור לכם להפטר מהרעש. פשוט צרו הנחתה מקסימלית וצרה באיזור ה – 60Hz, חפשו את התדר המדוייק (אתם תדעו שמצאתם אותו כשהרעש יעלם), ובזה תפטר הבעיה. צרו הנחתה צרה נוספת באיזור ה – 120Hz על מנת להשתיק גם את ההרמוניות של הרעש.

השתקת אפקטים ישנים

אקוולייזר גרפי בתצורת סטריאו עשוי לסייע בהפחתת ה – Hiss האופייני לאפקטים ישנים, על ידי שימוש בערוץ אחד להגביר את טווח התדרים הגבוה, בכניסה לאפקט, בעוד הערוץ השני משמש להנחתת אותם התדרים, ביציאה מן האפקט. הגבירו בין 2-5Khz בצורה נדיבה (6-10db), מבלי להכנס לעומס יתר ואז הנחיתו את אותם תדרים באותה רמה בצד השני. זה אמור להקטין משמעותית את הרעש, מבלי לפגוע בסאונד, מכיוון שההגבר וההנחתה הם סימטריים.

תמונת סטריאו מלאכותית

לא מעט גיטריסטים עורכים ניסויים בסאונד סטריאו, על ידי שימוש בדיליי. אחת הבעיות האופייניות לשיטה זו היא היווצרות של היפוכי פאזה בסאונד, שיוצרים סאונד מוזר ולא שמיש. לכן בשיטה זו יש חשיבות עליונה לכיוון זהיר של הפרמטרים של הדיליי. אפשרות שנייה היא להשתמש באקוולייזר לפיזור הסאונד. השתמשו בכבל מפוצל על מנת להזין את האות של הגיטרה לשני אקוולייזרים ואז תוכלו, לדוגמה, להגביר את הערוצים עם המספרים הזוגיים ולהנחית את הערוצים עם המספרים האי זוגיים באחד האקוולייזרים, ולעשות בדיוק ההפך באקוולייזר השני. זה ייצור הדמייה של סטריאו. אמנם התמונה תהיה מעט פחות רחבה מתמונה שתתקבל תוך שימוש בדיליי, אבל עדיין תקבלו תמונה רחבה הרבה יותר מסאונד מונו.

"להרגיע" את הדיליי

לפעמים תעדיפו להשתמש בדיליי על מנת להוסיף מעט צבע עדין לסאונד הכללי ולא תרצו שהוא יהיה מורגש. שימוש בכבל מפוצל, כשקצה אחד מוביל מהגיטרה ישירות למגבר והקצה השני מחובר למגבר או למיקסר, דרך אקוולייזר ואחריו דיליי, יאפשר לכם להשיג בדיוק את זה. הנחיתו את התדרים הנמוכים ותדרי ה – Low-Mid ותקבלו דילי עדין שמשמש כרקע סאונד הכללי של הגיטרה ולא מפריע לו.

לסיכום, ללא קשר לאיך אתם משתמשים באקוולייזר, שחקו עם הכפתורים עד שזה יישמע לכם טוב. הסאונד אותו אתם מחפשים נמצא בבכפתורים האלה, אתם פשוט צריכים למצוא אותו.

 

By | 2017-06-26T15:23:59+00:00 25 בפברואר 2016|גיטרות|0 תגובות

השאר תגובה